ik ben eigenaar vaneen woning zonder hypotheek, de huurders zijn mijn twee dochters en ze hebben een huurcontract nodig. Wat zijn de gevolgen voormij?

Maw: betaal ik dan belasting over de huurinkomsten, hoe gering deze zijn ?

Toegevoegd na 2 dagen:
Voor de goede orde:
Ik (eigenaar) woon niet op deze woning, ik huur elders in de stad en emigreer volgend jaar naar Spanje.
De woning is op de 3e en 4e verdieping, beneden wonen de oudste en haar vriend, boven (een studio) woont de jongste alleen. Ik betaal het eigenaarsdeel van de gecombineerde aanslag van de gemeente, de VvE, etc. De woning is afbetaald, er is dus geen hypotheek.

Mijn dochters hebben mij om een huurcontract gevraagd om kwijtschelding van de gemeentelijke afvalstofheffing van de bewoners (ik betaal het eigenaarsdeel) te kunnen aan te vragen.
Overigens een van de twee dochters gaat binnenkort verhuizen en ik zal derhalve op zoek gaan naar iemand anders voor haar kamer.
Ik begrijp dat de huurinkomsten niet belast zijn maar dat

Ik vraag mij dus af wat de belastingtechnische gevolgen zijn voor het opstellen van een huurcontract voor mijn dochters én binnenkort voor iemand anders.

Toegevoegd na 1 week:
Ik ga pas VOLGEND JAAR in Spanje wonen, momenteel ben ik dus belastingplichtig in Nederland. Overigens zal mijn inkomen uit Nederland komen.
Ik vroeg wat het NU betekent als ik een huurcontract opstel voor mijn dochters.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

In de eerste plaats hangt het af van of u in het huis woont of niet.

Woont u niet in het huis? Dan is de het huis vermogen dat belast is in box 3. U betaalt daar, boven de vrijstelling, vermogensrendementsbelasting over de waarde van het huis. De waarde van een huis in Nederland is gewoonlijk de WOZ-waarde, maar als uw dochters echt de woning huren en er dus sprake is van huurbescherming dan mag deze waarde gecorrigeerd worden.

De grondslag van de vermogensrendementsheffing is de waarde van het vermogen, niet de inkomsten die u eruit genereert. De inkomsten uit de verhuur zijn dus niet (direct) belast.

Woont u nog wel in de woning? Dan valt deze in box 1. In principe geldt dat inwonende kinderen geen huurders zijn, ook al betalen zij 'huur' (of kostgeld). Er wordt dan vanuit gegaan dat u één huishouden vormt. De inkomsten zijn dus onbelast.

Mocht u een deel verhuren aan vreemden, of de verhoudingen zijn zodanig dat er geen sprake is van een huishouding, dan geldt dat zolang de totale huurinkomsten niet hoger zijn dan €4333, de zogenaamde kamervrijstelling, dat deze inkomsten onbelast zijn en er ook niets verandert aan de waarde van het huis in box 1.

Zijn de inkomsten? Of verhuurt u een deel van de woning dat in zekere mate zelfstandig is? Dan moet u de woningwaarde op gaan splitsen tussen box 1 en box 3. Het gedeelte box 1 blijft onbelast, het gedeelte box 3 zal onder het regime van de vermogenrendementsbelasting vallen.

In alle bovenstaande gevallen zijn huurinkomsten _nooit_ belastbaar als inkomen uit arbeid in box 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar aanleiding van de uitbreiding van de vraag: De waarde van het huis is belast in box 3, want u woont niet in de woning. Eventuele huurinkomsten zijn niet belast. Daarbij is er geen onderscheid of dat van familieleden of niet-familieleden is. In box 3 is de WOZ-waarde van de woning belast als vermogen. Uw huurders hebben huurbescherming. De economische waarde van de woning is dan minder omdat u bij verkoop de huurders erbij moet verkopen. U mag de WOZ-waarde dus corrigeren. Dit doet u aan de hand van de zogenaamde leegwaarderatiotabellen. Voor een uitleg over de leegwaarderatio zie dit artikel:
http://www.vastgoedbelang.nl/files/sg%20111%20de%20waardering%20van%20vastgoed%20in%20box%203.pdf Voor de tabel van 2012, zie deze:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leegwaarderatio Per saldo levert het hebben van huurders dus fiscaal voordeel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar aanleiding van de volgende uitbreiding: Er verandert dit jaar NIETS aan de belastingsituatie in Nederland. Huurcontract of niet. Vanaf volgend jaar kan er wat veranderen. De vraag is of u dan buitenlands belastingplichtige bent, en dus als inwoner van Spanje belastingen daar moet betalen. Zo ja: dan gelden de regels over vermogen en inkomen in Spanje. Zo nee: dan blijven de Nederlandse regels gelden. Vraag het uw belastingadviseur met kennis van het Spaanse belastingsysteem.

Andere antwoorden (3)

Ja het zijn inkomsten en die worden bij je andere inkomsten opgeteld.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zo is er logischerwijs wel. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is het logischerwijs niet. Eigendom valt in box 3. In box 3 is de waarde van het eigendom de grondslag van de belastingheffing, niet de daadwerkelijke inkomsten. Mocht vraagsteller zelf nog in de woning wonen, dan valt het huis in box 1. Blijven de inkomsten onder de kamerverhuurvrijstelling, dan zijn de huurinkomsten ook onbelast. Is het meer, dan zal een deel van de woning in box 3 belast worden. In geen gevallen worden de daadwerkelijke huurinkomsten bij het inkomen opgeteld. Daarom een minnetje omdat ik vind dat dit antwoord in geen geval correct is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron en Momopoyolo, inkomsten worden niet altijd bij je inkomen opgeteld. Dat zijn logisch lijkende maar te simpele antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, een suggestie: geef alleen advies als je echt verstand hebt van de materie.
"Een eigen woning moet de belastingplichtige OF personen die tot zijn huishouden behoren anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking staan." (lid 1 aanhef)
In die verstanden dat de dat hoofdeigenaar niet in het huis woonachtig is maar personen uit het gezin wel blijft het geheel in box 1 maar valt de vergoeding van de dochters dan onder voordeel uit eigen woning wat al via de eigen woning forfait belast wordt.
Het opstellen van een huurcontract lijkt mij in deze situatie dubieus dus misschien moet er gekeken worden of datgene waar het huurcontract voor nodig is zo niet frauduleus wordt. Voor de belasting kan het zo zijn dat indien de hoofdeigenaar en dochters een huurcontract aangaan dat er dan aan de familiebanden voorbij wordt gegaan; er moet worden nagegaan of er dan wel sprake is van zakelijke inkomsten uit de woning. Om voor de vrijstelling van een huurvergoeding van kostgangers in aanmerking te komen moet de hoofdeigenaar ingeschreven zijn op hetzelfde adres en daarin geen zelfstandig woongeheel betrekken. Zo niet is dit mijn inziens resultaat uit overige werkzaamheden, het zijn van een "huisbaas".
Dit lijkt me meer iets wat een rechter zou beoordelen met het oog op interpreteerbaarheid van de belastingwetten die betrekking hebben op deze vraag. Ik denk dat je op een inloopspreekuur de vraag het beste kunt voorleggen aan een fiscaal advocaat. De betrouwbaarheid en traceerbaarheid van je bron is belangrijk in deze situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je naar Spanje verhuist dan heb je daar belastingplicht, en niet meer in Nederland, dat heeft vele voordelen, en zeker in dit geval. Kijk voor meer informatie op onderstaande link