Moet ik voor volgend jaar 1 januari 2022 belasting doorgeven (crypto)?

Hallo,

Ik heb een vraag over inkomstenbelasting aangifte, Ik ben dus pas op april 2021 begonnen met crypto met minder dan €10000, Moet ik dan nog gewoon inkomstenbelasting doorgeven op 1 januari 2022 dus aankomende weken of moet ik pas op 1 januari 2023 doorgeven over 2021 omdat ik dus in april ben begonnen? ik weet wel dat je boven €50000 euro moet doorgeven, daaronder dacht ik van niet.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Inkomsten heeft hier weinig mee te maken wel de vermogens. Je moet je totale vermogen van 1 januari 2021 doorgeven. Voor de aangifte 2022 geld dus pa je vermogen inclusief je crypto als vermogen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
oke maar ben in april begonnen dan moet ik toch pas in 1 januari 2023 doen?
ronron1212
2 jaar geleden
Heeft dat iets te maken met je vermogen op 1-1-2021 dacht het niet
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
ik begrijp het niet meer wat houdt die box 3 belasting in heffingsvermogen belasting???
ronron1212
2 jaar geleden
Ja zeker daar gaat het om niet om box 1 inkomen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
snap nog steeds niet wat je bedoeld
ronron1212
2 jaar geleden
Crypto is vermogen wordt de crypto meer waard heb je meer vermogen wordt hij minder waard heb je minder vermogen. Vermogen wordt altijd gemeten op de eerste dag van het jaar.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
ja dat begrijp ik maar wanneer moet ik dus aangifte gaan doen, mensen zeggen dat als je voor 1 januari 2021 met crypto al bent begonnen moet je dus bijna al aangifte doen. maar ik ben dus pas in april begonnen dus dit jaar telt dan niet mee ???? dus dan moet ik pas op 1 januari in 2023 aangifte doen over 2022 klopt dat?
ronron1212
2 jaar geleden
Je moet altijd aangifte doen van inkosten en vermogen.
Utrecht
2 jaar geleden
Je moet komend voorjaar belastingaangifte doen over 2021.
Daarin heef je aan hoeveel vermogen je had op 1 januari 2021 en op 31 december 2021.
Daarover wordt vervolgens belasting geheven.
Computoon
2 jaar geleden
Het saldo op 31-12-21 doet er niet toe, alleen het saldo op 01-01-2021. Als het enige wat vraagsteller heeft die crypto's zijn (en er zijn geen andere bezittingen en schulden) dan hoeft vraagsteller niets aan te geven in box 3 over 2021. Als vraagsteller handelaar is in crypt9valuta gelden er andere regels.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
oke, en heren ben pas 23 jaar oud en woon nog bij mijn ouders dus die woningkoste of partner gedoe word niet meegenomen bij mij

Antwoorden (1)

Als je geen handelaar in crypto-valuta bent en het totaal van AL je bezittingen die aangegeven moeten worden in box 3 minder is dan eur 50.000 (of eur 100.000 met fiscaal partner) hoef je over 2021 NIETS aan te geven in box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen).

Stel nu dat je op januari 2021 een banksaldo had van eur 30.000 en een tweede woning van eur 180.000 en geen aftrekbare schulden, dan geef je per saldo 210.000 aan aan bezittingen. De grondslag voor de berekening van het voordeel uit sparen en beleggen is voor 2021 (zonder fiscaal partner) dan eur 160.000 (210.000 -/- 50.000). Die "crypto's" tellen (nog) niet mee want die had je nog niet op peildatum 01-01-2021.

Of je ze moet aangeven over het belastingjaar 2022 hangt weer af van de omvang van je totale vermogen op 01-01-2022, het al dan niet hebben van een fiscale partner en het daarbij horende heffingvrije vermogen.

Als je in 2021 fiscaal beschouwd kan worden als een handelaar in cryptovaluta dan moet je de verdiensten van die handel aangeven in box 1 (net als winst uit onderneming of loon) en doet het er niet toe dat je pas in de loop van 2021 begonnen bent. Dan hoort de "winst" te landen in 2021.
Computoon