Hoe kan ik "bijklussen" aan de belasting opgeven zonder eigen bedrijf?

Stel ik werk wekelijks bij iemand in de tuin en krijg daar 20 euro voor. En verder doe ik nog onregelmatige klusjes voor verschillende mensen. Hoe geef ik dit op bij de belasting? Moet ik dan bijvoorbeeld ook facturen maken? Dat kan toch niet als je geen bedrijf hebt? In hoeverre moet ik administratie bijhouden en hoe geef ik dit door?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Wannabee, De Belastingdienst heeft hier een speciale regeling voor, Regeling dienstverlening aan huis (http://bit.ly/UUuJ1S)

Je dient wel de inkomsten uit deze werkzaamheden op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting. De inkomsten vul je in bij inkomsten uit overig werk. (http://bit.ly/WIRYWT) Pim
Webcareteam Belastingdienst

Antwoorden (1)

Beste Wannabee,

De Belastingdienst heeft hier een speciale regeling voor, Regeling dienstverlening aan huis (http://bit.ly/UUuJ1S)

Je dient wel de inkomsten uit deze werkzaamheden op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting. De inkomsten vul je in bij inkomsten uit overig werk. (http://bit.ly/WIRYWT)

Pim
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, antwoord van de Belastingdienst zelf! Bedankt. Kun je ook wat meer vertellen over hoe ik de administratie bij moet houden? Of mag ik dat gewoon zelf weten?
En wat is het maximum bedrag dat ik mag bijverdienen zonder het op te hoeven geven of zonder dat ik er belasting over hoef te betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb "Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012" gedownload, maar daar moet ik eerst al m'n gegevens invullen en dat wil ik niet, ik wil eerst graag weten hoe ik mijn uren en verdiensten ga doorgeven. Hoe ziet dat eruit? Moet ik elke gewerkte dag apart doorgeven, of een totaalbedrag per maand? Moet mijn "klant" ook iets tekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Wannabee, De Belastingdienst raadt je aan om een administratie bij te houden van je opbrengsten en kosten die vallen onder de regeling dienstverlening aan huis. Wij hebben geen vaste richtlijnen hiervoor. Het moet wel een aannemelijke administratie zijn. Als wij om de gegevens vragen, moet je deze binnen een redelijke termijn en op een overzichtelijke manier kunnen geven.
Het is dus belangrijk dat je de gegevens bewaart. Onder gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van je bank. Zo kun je laten zien hoe je tot het inkomen bent gekomen dat je opgeeft in de aangifte inkomstenbelasting.
Als ondernemer zijnde moet je wel een boekhouding bijhouden. De eisen daarvoor staan in het handboek voor ondernemen 2012 (http://bit.ly/VnaVkQ). Daarbij moet je wel aanmelden bij de belastingdienst en eventueel bij de Kamer van Koophandel. Met je inschrijving wordt het duidelijk voor de Belastingdienst hoe je opbrengsten en kosten moet opgeven in de inkomstenbelasting.
Kijk voor meer informatie en uitleg hierover op ‘Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?’ http://bit.ly/VFhxN4. De gegevens die je invult op het Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2012, komen pas bij ons nadat hij is verstuurd. Je kunt deze dus voor jezelf invullen en het eindresultaat bekijken. Wil je extra informatie? Meld je dan aan voor een informatiebijeenkomst 'Een goede start met de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst' http://bit.ly/kI5uhG of een startersgesprek met de Belastingdienst. Zo'n gesprek kun je aanvragen via de BelastingTelefoon 0800-0543. Kies dan voor optie 2. Ik wens je veel succes met je opdrachten. Merve
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de uitleg!