Ik heb 135 uur vakantie dagen staan.1 juli start ik bij een andere baas. beter mijn uren in 1x uit te laten betalen, of over een overlapende periode?

Door het verkrijgen van een zomerbaan, waar ik in totaal voor 2 maanden 2400 euro voor ga verdienen, ga ik mijn huidige baan opzeggen. Ik wil graag weten of het verstandig is mijn restant aantal uren uit te laten betalen in een keer, en dus geen overlap heb met een tweede baan. of dat ik mijn uren moet spreiden over 2 maanden, en dus geen extra belasting hoef te betalen. mijn jaarsalaris is onder de 10.000 als studentzijnde.
kan iemand mij hier passend advies voor geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Het maakt niets uit. Je betaalt belasting per jaar en niet per baan. Kort antwoord, maar zo is 't.
paulus811
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Paulus.
Gast 109016 zal ruim € 1000 belasting moeten betalen over het jaarinkomen van € 10.000 Hoeveel hij/zij aan het eind van het jaar kan terugkrijgen hangt af van de belasting die door de werkgevers is ingehouden.
Als je je laat uitbetalen dan val je in een andere (hoogste) belastingtarief. Dat is dus altijd nadelig.

Voordeliger is de rest gewoon als vakantiedagen opnemen. Formeel heb je dan twee banen en dat mag gewoon. Dan krijg je je gewone salaris doorbetaalt en val je niet in het duurste tarief.

Tip: vraag na afloop van het belastingjaar altijd een teruggave aan. Die wordt voor een jongere vrijwel altijd gehonoreerd! Met een half uurtje werk een paar honderd euri verdiend ;-)

Toegevoegd na 51 seconden:
*doorbetaald met een d (foei toch)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Jaar tel voor de te betalen of terug te ontvangen belasting niet de leeftijd.
paulus811
11 jaar geleden
en nog een keer 'foei toch'. De belastingdienst kijkt echt niet of de aangifte van een jongere komt om deze vervolgens wel of niet te honoreren. Wat telt is of er teveel belasting is betaald en niks meer dan dat.
fisbel
11 jaar geleden
Het is een misverstand te menen dat de overuren belast worden met het hoogste tarief. En het is ook een misverstand dat overuren laten uitbetalen nadelig zou zijn. De overuren laten uitbetalen in vakantiedagen is vrijwel altijd nadelig voor de portemonnee. Je hebt dan natuurlijk wel extra vrije dagen. Het is wel zo dat hoe meer je verdient, hoe hoger het belastingtarief wordt. Maar als je kiest voor belasting betalen uitsluitend in schijf 1 zou je jaarinkomen nooit hoger kunnen zijn dan € 19.000 Het is logisch dat de meeste kiezen voor meer verdienen. Verdiensten van € 18945 tot € 56.491 worden belast met 41,95 c.q. 42%. Inkomen boven € 56.491 wordt belast met het hoogste percentage: 52%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft hier een plus gegeven????
paulus811
11 jaar geleden
Het klopt was fisbel zegt. Voor de belastingdienst verdien je alleen LOON. En of dat nou gewoon salaris, uitbetaalde vakantiedagen, vakantiegeld of een bonus heet, aan het eind van het jaar heb je één loonsom waarover loonheffing wordt berekend. Door de extra's soms (niet altijd) tegen een hoger tarief te belasten, wordt alleen gedaan om geen onaangename verrassingen aan het eind van het jaar te krijgen als door de extra's blijkt dat je in een hogere schijf bent terecht gekomen dan aan het begin van het jaar verwacht. EN inderdaad, niet uitbetalen levert financieel helemaal niets op en kost alleen maar geld omdat je vrijwel zeker geld wilt uitgeven in de vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer Paulus dat je me afstraft met een foei toch. Ik zal het toelichten. http://financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html Uitbetaling vrije dagen valt dus in het bijzonder tarief.
Je ontvangt dus, inderdaad, minder netto loon. Door vrije dagen op te nemen kan de werknemer eerder starten met zijn nieuwe baan en zijn oude gewone en gunstiger salaris behouden. Ik heb overigens niet geschreven dat er gekeken wordt naar leeftijd. Ik heb gezegd, dat indien je een jongere bent, en in het geval van de OP-er, student is, waarbij ik een aanname deed dat hij/zij niet het volle jaar doorwerkt, krijgt hij/zij meestal een teruggave. Fisbel: "En het is ook een misverstand dat overuren laten uitbetalen nadelig zou zijn."
Heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel rhinestone, daar is toch geen bron voor nodig? Je wordt er ALTIJD rijker van! Zelfs de allerrijksten hoeven maar ongeveer de helft van het geld van die overuren naar de belasting te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je wil Pelle ;-)
paulus811
11 jaar geleden
Rhinestone, natuurlijk worden extra's tegen het bijzondere tarief afgerekend. Maar nogmaals, dit is alleen om te voorkomen dat men aan het eind van het jaar moet bijbetalen omdat men door de schijf heen schiet waarin het 'normale' loon valt. Kijk nou gewoon eens in je aangifte en kijk wat er staat bij opgave voor de inkomsten. Daar geef je één loontotaal op (dus inclusief vakantiegeld, uitbetaalde dagen etc.) en één bedrag aan loonheffing. Er is voor de loonheffing geen splitsing aangebracht in de aangifte voor het SOORT loon wat men ontvangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Resumerend maakt het per saldo niets uit, maar als je je laat uitbetalen dan val je voor dat deel in het hoogste tarief. Daar zijn we het dus over eens. En een student die dus niet de volle 1600u/jaar werkt zal echt niet doorschieten door de schijf. Sterker nog, zonder deze hoge-tarief-berekening zal hij/zij alsnog een kleine teruggave kunnen verwachten, omdat de belastingdienst uitgaat van een vol arbeidsjaar. Juist daarom is het voor hem op korte termijn aantrekkelijker zonder verrassingen achteraf. Het komt er min of meer op hetzelfde neer wat Etab schrijft ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is niemand het me je eens als je zegt dat je standaard in het hoogste tarief valt!
ronron1212
11 jaar geleden
Ik denk het ook Pelle. Het klopt namelijk gewoon niet en veronderstellen dat een student niet doorschiet is ook nog maar de vraag. Als er te veel belasting wordt betaald door het bijzonder tarief dan is dat aan het eind van het jaar gewoon terug te vragen. Maar niet omdat je een jongere bent want dat maakt geen verschil.
paulus811
11 jaar geleden
Ehh nee Rhinestone, we zijn het niet eens. Iemand met een jaarsalaris van < 10.000 zal zijn vakantiedagen nooit uitbetaald krijgen tegen het hoogste tarief. Hooguit geldt een bijzonder tarief van 41,95% als in het begin van het jaar wordt ingeschat dat het loon 19.000 (ongeveer) in dat jaar zal overstijgen. Zo niet, dan is het bijzonder tarief 33%. Het hoogste tarief is 52% maar geldt alleen voor het loon boven 55.000 (ook weer ongeveer)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Exact! Ik verbaas me nu al over het TWEEDE duimpje omhoog... wie zijn die mensen die niet kunnen lezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou bijna een plusje geven om Pelle te pesten. :-P
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle heeft gewoon gelijk dus waarom pesten Jackd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het 2 keer over het plusgedrag van anderen gaat.
En er staat een :-P achter mijn reactie, dus niet te serieus nemen.
Mijn + staat trouwens bij paulus811,
hoewel de teruggave-tip wel belangrijk is, anders betaal je wel teveel belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JackD: er staan ongeveer drie dingen in en bij al die drie dingen staan fouten: dat hoogste belastingtarief is in dit geval onmogelijk. Verder is het helemaal niet voordeliger om vakantiedagen op te nemen en dat moet je al helemaal niet doen vanwege dat 'duurste tariefargument' en tenslotte slaat het stukje over 'dat het voor een jongere vrijwel altijd gehonoreerd wordt' ook nog eens nergens op. Net alsof ze uit coulance gaan uitbetalen omdat je jong bent, ook als je er geen recht op hebt. Dat iemand daar plusjes voor geeft in zijn/haar keus maar het getuigt niet echt begrijpen waar het over gaat hier...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogste tarief onmogelijk, waarom? Verder dat het niet voordelig is etc is een conclusie, geen feit. Tot slot heb ik niet beweerd dat je vanwege je leeftijd (en al helemaal niet uit coulance) een teruggave doen. Verder heb ik mijn beweringen beargumenteerd, en er geen inhoudelijke tegenreactie gekregen. Goed lezen mensen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er een jaarsalaris staat!!!
Zie verder de heel heldere uitleg van fisbel. En je kunt wel denken dat je iets niet beweerd hebt, het staat er gewoon. Verder: natuurlijk is het een feit én een conclusie ;-) Tenslotte: ik geloof niet dat die vrije dagen opnemen en eerder beginnen bij de nieuwe baan hier van toepassing is.
Het maakt wel uit in de maand zelf.
Als je over de grens gaat door een hoger inkomen die maand betaal je meer belasting.
Maar aan het eind van het jaar berken je je aangifte over het hele jaar, dus zou je te veel betaalde belasting terug krijgen.

Echter voor het uitbetalen over meerdere maanden zit wal wat andere punten. ga je voor een andere werkgever werken , kan je maar 1 keer loonheffingskorting toepassen en dus zou je of toch weer meer belasting betalen en het terug moeten halen. Of als beide werkgevers het wel doen moet je juist gaan terugbetalen.

Verder is de vraag of een werkgever waar je uit dienst bent nog wel een paar maanden wil doorbetalen. Je bent dan op papier namelijk nog steeds in dienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog een optie. Normaal zeg je een baan op tegen het einde van de maand. Stel dat je morgen (21 mei) opzegt, dan kun je eind juni weg bij de huidige baan. Uitgaand van een 8-urige werkdag/40-urige werkweek kun je dan ruim 3 werkweken stoppen voor eind juni (135/8), die je gewoon krijgt doorbetaald. ('Opmaken vakantiedagen'). Uiteraard dient dit in overleg met de huidige werkgever te gebeuren. Brengt geen ongemakkelijke fiscale gevolgen met zich mee, het is eigenlijk hetzelfde als het opnemen van het 'gewone' vakantieverlof.

Ik ken geen werkgevers die de uitbetaling van nog niet opgenomen vakantiedagen bij einde dienstverband over meer maanden uitsmeren. Normaliter wordt alles wat je per einde dienstverband tegoed hebt in één slotafrekening uitbetaald (salaris, opgebouwde vakantietoeslag tot dat moment, niet-opgenomen vakantiedagen waarop je al recht had, eventueel evenredig deel van een contractuele eindejaarsuitkering e.d.) met daarop in mindering gebracht hetgeen je nog aan de oude werkgever verschuldigd was. En dat was het dan.
Computoon
11 jaar geleden
Meestal heb je een opzegtermijn bij ontslagname.
Ik zou de openstaande uren met de opzegtermijn verrekenen. Heb je lekker nog wat vrij en krijgt toch je geld. Uitbetalen van die uren kost je alleen maar geld en niet zo'n beetje. Er gaat best veel belasting vanaf.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat is al uitgebreid besproken in de reacties van het antwoord van rhinestone! Je houdt altijd geld over van uitbetalen! Verder geef je alleen maar geld uit als je vrij bent ;-)