Waar heb ik recht op mbt belasting?

Mijn ex en ik zijn nu 1,5 jaar uitelkaar. Na veel strijd is er nu een omgangsregeling, alimentatie en ouderschapsplan geregeld. Mijn dochter verblijft gemiddeld 6 dagen in de twee weken bij mij. Nu betaal ik dus alimentatie, maar val buiten alle wettelijke tegemoetkomingen mbt de belasting, aangezien mijn dochter niet op mijn adres staat ingeschreven. Ik krijg wel het beetje belastingvoordeel over de alimentatie. Mijn ex krijgt en alimentatie en kinderbijslag en ouderschapskorting enz. Waar heb ik recht op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als er geen eigen woning is heeft u geen recht op hypotheekrenteaftrek (gedurende twee jaren na verlaten van de woning). Uw dochter is 6 dagen in de twee weken bij u. Dan zou u in aanmerking moeten komen voor co-ouderschap.
Bij co-ouderschap is het mogelijk dat een kind tegelijkertijd tot het huishouden van beide ouders behoort. Hoewel een kind maar op één adres in het GBA ingeschreven kan staan, kunnen in principe beide co-ouders kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget (als er 2 of meer kinderen zijn) en huurtoeslag krijgen.

N.B: Beide ouders kunnen huurtoeslag aanvragen. Voor de huurtoeslag kan een kind - net als voor de Belastingdienst - maar bij één ouder zijn ingeschreven. Maar de andere ouder mag het kind wel meetellen bij het huishouden bij het indienen van een aanvraag voor huurtoeslag. De Belastingdienst vraagt hierbij om een verklaring co-ouderschap, door beide ouders ondertekend. De grens huurtoeslag is hoger als er een kind is – inkomen maximaal circa € 29.000

U spreekt over ouderschapskorting. U bedoelt waarschijnlijk de alleenstaande ouderkorting en de combinatiekorting. De inkomensafhankelijke combinatiekorting kan bij co-ouderschap aan beide ouders worden gegeven. Deze korting kan afhankelijk van inkomen oplopen tot meer dan € 2000 belastingkorting. Voor de alleenstaande ouderkorting komt u alleen in aanmerking als er minimaal 2 kinderen zijn waarbij de 1 op het ene adres en het andere kind op het andere adres is ingeschreven. Dat is bij u niet het geval.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/kinderopvangtoeslag/kan_ik_kinderopvangtoeslag_krijgen/aanvullende_regels/ik_ben_co-ouder
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor u reactie. Ik bedoel niet een ouderkorting, maar het fiscaal voordeel dat ik heb omdat ik meer dan 350€ in het kwartaal aan alimentatie betaal. Dus dat is een bedrag van ong. €50. Als mijn ex niet wil meewerken aan Co ouderschap kan ik dan wel aanspraak maken op eenouderkorting of combinatiekorting?
fisbel
10 jaar geleden
Als u 1 dochter heeft die op het adres van uw ex is ingeschreven en als u verder geen andere kinderen hebt, is het voor u niet mogelijk om in aanmerking te komen voor de alleenstaande ouderkorting. Wat betreft het co-ouderschap:
als uw ex hieraan niet wil meewerken zal co-ouderschap moeilijk worden. U heeft namelijk te maken met omgangsregelingen / afspraken die in GOEDE harmonie nagekomen moeten worden. Leest u ook de antwoorden bij een soortgelijke vraag op deze site: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/ouderschap-opvoeding/co-ouderschap-ex-weigert.148837 N.B: wat u stelt over de belastingteruggave via de alimentatieaftrek kan niet kloppen. Als u levensonderhoud kinderen jonger dan 21 jaar bedoelt (kiinderalimentatie) is de minimale aftrek per kwartaal € 295. De betaalde kinderalimentatie + kosten zoals reiskosten moet dan minimaal € 408 per kwartaal zijn. Het minimale belastingvoordeel per kwartaal is voor u 37% van € 295 is € 109,15 of € 124 (schijf 2 en 3)