Als je een bedrag van 3,17 af moet rekenen en je doet dit contant dan betaal je, omdat we afronden in Nederland, 3,15. Maar als je dit bedrag pint....

...... dan betaal je opeens wel 3,17. Dan wordt er niets afgerond! Is afronden wettelijk verplicht en waarom rond een kassa niet automatisch een bedrag af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortgezegd waarom word er bij pinnen niet afgerond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt WOW voor de samenvatting. Echter het is niet 'kortgezegd', da's raar. het is 'kortom'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat's er raar aan kortgezegd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortgezegd staat niet als woord in mijn woordenboek, kortom wel.
Kort gezegd, dus twee woorden lijkt me beter.
In ieder geval is het een kwestie van opvatting, dus een mening.
Ik zou de voorkeur geven aan "samengevat", maar we hoeven niet allemaal hetzelfde vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ook niet 1 woord, ik schrijf het gewoon altijd als 1 woord
amigo
13 jaar geleden
ik vind het wel een goede vraag, ik had nl ooit begrepen dat ALLE winkels je munten van 1 en 2 cent aan moeten pakken maar ik vraag me elke keer af of die winkels die afronden dat doen, dan is het 2,17, moet ik 2,15 betalen, doe ik dat met 1x 2 euro, 1x 10cent en 2x 2cent en 1x 1cent, volgens mij willen ze dat niet

Het beste antwoord

Hier staat wat informatie over afronden. Het duidelijkste is de site van rijksoverheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oké, wat je zegt is waar, en ik vind het ook niet helemaal kloppen. Maar als het 3,13 is dan betaal je contant 3,15 en met pin betaal je 3,13. Het afronden is gekomen omdat de 1 & 2 centjes zijn afgeschaft als betaalmiddel, alleen hebben ze het afronden niet doorgevoerd bij het pinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een bedrag van 3,13 af moet rekenen en je doet dit contant dan betaal je, omdat we afronden in Nederland, 3,15. Maar als je dit bedrag pint, dan betaal je ineens wel 3,13!

Het heft elkaar uiteindelijk op. Er zijn zelfs mensen die bewust pinnen als ze 3,13 moeten betalen en contant afrekenen als het 3,17 is.

Nee, trouwens, afronden is überhaupt niet wettelijk verplicht.