Mag je in de min staan bij het opnemen van vakantieuren?

ik heb aan mijn werkgever vrij gevraagd in januari maar hierdoor kom ik iets in de min te staan met mijn vakantieuren. Hier doen ze moeilijk over.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat dit niet mag. Men kan toch de uren inhouden mocht ik tussentijds weg gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

De werkgever bepaalt of het mag, het is in ieder geval geen recht.

Normaliter mag je niet in de "min" staan met vakantieuren (maar vaak kan er met de werkgever wel wat geregeld worden). Wat ik echter niet begrijp is dat je in de min komt te staan als je vrij vraagt in januari? Bij mijn weten krijg je per januari toch weer een heel saldo aan nieuwe vakantie-uren voor het jaar 2012? Of neem je direct alles en meer op?

Meestal kan dit wel, ligt eraan hoe dit in je arbeidsvoorwaarden of CAO is geregeld. Het bedrijf waar ik voorheen werkt bood je de mogelijkheid extra vakantieuren te "kopen". Je krijgt dan je volledige contracturen uitbetaald en kan achteraf de uren kopen tegen een iets hoger tarief als je uurloon. Verder kon ik de uren die ik in de min stond uiteraard compenseren met overwerk. Maar soms hebben bedrijven jouw uren nodig en doen er dan inderdaad moeilijk over. Ik denk dat een goede relatie met de baas veel invloed heeft op dit soort "gunsten". Tenminste dit is wat ik vaak zie.

Het is geen recht om meer vakantie-uren op te nemen als je hebt opgebouwd. Je kunt je werkgever vragen de niet-gewerkte uren waar je geen vakantie-uren tegenover hebt opgebouwd niet uit te betalen. Hierin bepaalt de werkgever dus hoe hij er mee omgaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100