Wat gebeurt er met mijn erfenis als ik overlijd en het testament nog niet heb ingevuld?

Als ik kinderen heb maar ik heb mijn testament nog niet ingevuld.en ik overlijd? Naar wie gaat de erfenis dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

De helft van de financiële erfenis gaat naar de wettelijke partner (getrouwd / geregistreerd partnerschap), de andere helft wordt evenredig verdeeld over het aantal kinderen. Er is sprake van een deductie van wettelijke belasting op de erfenis.

Verdeling van de inboedel zou op evenredige wijze moeten gebeuren, al wordt dit vaak onderling geregeld. Let wel dat, wanneer er bepaalde goederen (sieraden, memorabilia, goederen met sentimentele waarde) zijn die naar bepaalde personen zouden moeten gaan, dit alleen wettelijk vastgelegd kan zijn in een testament. Indien deze er niet is gaan ook deze goederen op "de grote hoop".

Indien er wel een testament is, dan is er de mogelijkheid tot het wijzigen van de verdeling van de erfenis. Let wel dat het recht op het kindsdeel in de meeste gevallen blijft bestaan (het zogenaamde onterven is nooit volledig mogelijk.)

Schulden zijn ook overerfbaar, evenals bepaalde rechten en plichten, en de kosten voor de uitvaart (indien er geen verzekeringsdekking is). De schulden kunnen voorkomen worden door de erfgenaam beneficiair te laten aanvaarden ("alleen aanvaarden wanneer er positief saldo is"), of door afstand te laten doen van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Partner - wettelijke verdeling
Bij overlijden krijgt de langstlevende automatisch alle bezittingen (en schulden) van de overledene. De kinderen krijgen slechts een vordering.
Partner - wettelijke verdeling
Bij overlijden krijgt de langstlevende automatisch alle bezittingen (en schulden) van de overledene. De kinderen krijgen slechts een vordering. Als je geen partner hebt gaat alles automatisch naar de kinderen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, is gelukkig veranderd een aantal jaren geleden, toen was het zo, dat als de kinderen afstand konden doen van hun erfenis, om zo hun achtergebleven vader of moeder niet in de problemen te laten komen. +