Kan ik een schuld aan familie ook opgeven bij de schuldsanering?

Ik heb bij meerdere familieleden en crediteuren schulden die ik niet kan voldoen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Vooraf:
Je komt alleen in aanmerking voor schuldsanering als je je schulden zelf echt niet meer de baas kunt. En als je hebt laten zien dat je alles hebt gedaan om je schulden toch af te lossen. Een eenvoudig "goh, ik heb schulden, en die kan ik niet zo makkelijk afbetalen" is niet voldoende om voor schuldsanering in aanmerking te komen.

(Misschien weet je dit allemaal al lang. Maar ik ken je niet, vandaar dat ik dit toch even wilde noemen - gewoon voor de zekerheid.)

Goed, dan nu het antwoord op je vraag.

Als je echt een schuldsaneringstraject ingaat, zul je je TOTALE financiële situatie moeten melden. De schuldhulpverlener heeft namelijk inzicht nodig in je totale situatie. Zolang het financiële plaatje niet compleet is, kan hij je nooit adequaat helpen.

Bij dat totale plaatje horen *alle* schulden en *alle* inkomsten. Zelfs dat tientje dat je nog aan de buurman schuldig bent omdat hij een keer een kratje pils voor jullie heeft gekocht, hoort op de lijst te staan.

Het antwoord is dus: ja. Je moet alle schulden melden. Of dat nu schulden bij de bank zijn (leningen), roodstand op je rekening (dat is ook een vorm van schuld), hypotheek, betalingsachterstand, kredietkaartschuld, of schulden aan familie en vrienden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk ook aan nog lopende mobiele telefoonabonnementen waar ooit een ' gratis' telefoon bij zat ; sommige mensen hebben meerdere van die dingen, en het is gewoon een schuld, geen 'abonnement' .
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, dank voor de toevoeging. Om hierop verder te gaan: *alle* verplichtingen horen op het lijstje te staan. Ook abonnementen, ook alle andere vaste lasten (kranten, tijdschriften, kabel, Internet, water, energie, servicecontract voor je CV-ketel, glazenwassers, motorrijtuigbelasting, verzekeringen, en ga zo maar door.
Je kunt en moet alle schulden indienen maar er moet wel bewijs van zijn zeker als het om familie of vrienden gaat. een geschreven papiertje alleen is niet genoeg. denk aan een bankafschrift of factuur waar duidelijk op te zien is dat jij het geld hebt ontvangen anders kunnen ze fluiten naar hun centen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Familie of vrienden komen zowiezo als laatste aan bod, misschien heb je nog wat ruimte in je budget zodat je zelf hun een betalingsregeling kunt aanbieden(beter iets dan niets).