Wat is het verschil tussen ''Normale'' rente en ''Nominale'' rente?

Ik heb het al opgezocht, maar ik kon niks vinden waarbij ik het echt goed begrijp. Ik wil het graag weten, kan iemand het mij vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

normale rente is dat je rente uitgekeerd krijgt op het bedrag wat je op dat moment hebt: als je 100 euro hebt, en 10% rente, dan krijg je na een jaar 10 euro, je hebt dan 110 euro op de bank staan, waardoor je een jaar later 11 euro rente krijgt: 10% van die 110 euro

nominale rente blijft gelijk: je krijgt in het voorbeeld dus steeds 10% van het startbedrag, hier 10 euro dus, ook als je ondertussen 150 euro hebt, blijft de rente tien euro, omdat dat 10% van het startbedrag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zij twee soorten rentes: nominale rente en reële rente. Nominale rente is je rente. Dus je hebt bv €100op de bank staan, en dat wordt (met 10% rente) dan €110 . Volgende periode word dat €121.
Maar, in die periode verandert de waarde van de producten ook. Stel dat de producten 10% in waarde stijgen (10% inflatie) dan kan je nog steeds evenveel kopen. M.a.w. je reële rente is nul. De reële rente is dus de nominale rente ten opzichte van de inflatie.
Terug naar je vraag:
Als je met normaal bedoelt de rente die de bank belooft dan zijn normale rente en nominale rente hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nominaal staat voor een benoemde rente over 1 jaar.
Dus als de rente aan het begin van het jaar op 6 % staat en later in het jaar veranderd (+ of -) dan wordt uit de periode van het lopende jaar de nominale (=benoemde) rente berekend. Deze kan dus lager of hoger worden. Het gemiddelde over het hele jaar is dan de nominale rente.

Normale rente is de "dagrente" die banken aan hun spaarders vergoeden. Deze varieert periodiek en is mede afgeleid van de nominale rente.