Waarom zijn de meeste voedselveilingen 'afslagveilingen'?

Bij een veiling bij opbod zou je toch hogere prijzen kunnen verwachten voor de verkopende partij?

Picture for question
12 jaar geleden
in: Economie
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer een logische verklaring te zoeken, maar dat wil niet vlotten. Goeie vraag dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een interessant artikel dat wat meer duidelijkheid verschaft:
http://www.bloomingbizz.com/LinkClick.aspx?fileticket=FfTdzEkDwkM%3D&tabid=66&mid=415&language=nl-NL
escape
12 jaar geleden
Boeiend. Daar staat o.a.: " Dit is een methode van
prijsvorming die al meer dan 100 jaar bestaat en zijn
functie nog steeds heeft. Het zorgt voor een transparante prijsvorming. Naast de veilingklok vindt ook de
zogenaamde ‘bemiddeling’ plaats. Hierbij leggen
bemiddelaars direct contact tussen producent en koper."
So far so good. Maar ik snap de voordelen nog steeds niet.
Waarom niet bij opbod veilen totdat de hoogste bieder heeft wat ie wil hebben?

Het beste antwoord

Een afslagveiling is veel sneller, om de grote hoeveelheid partijen op zo een veiling te kunnen verkopen heb je een systeem nodig dat snel werkt afslag wordt bepaald door de snelheid van de veilingklok. Ook de handelaren willen hun producten zo snel mogelijk op de vrachtwagen hebben. Als ze te lang de hand op de knip houden hebben ze kans dat de prijs langzamerhand op gaat lopen, en ze de producten onder de gewenste marge moeten gaan kopen, want ze kunnen het zich niet veroorloven om niets te kopen omdat hun klanten en transporteurs op de spullen staan te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt ook, Escape. Eerst blijft de prijs zakken, totdat er iemand op de knop drukt. Dit zakken is niet eindeloos, want er is wel een minimumprijs vastgesteld, die de verkoper wil hebben. Hij begint dus met een veel te hoge vraagprijs en dan is het aan de kopers wie het eerste op de knop drukt en daarmee de partij koopt. Vroeger werd er dan "mijn" geroepen en daarom heette het veilen mijnen. Tegenwoordig draait de klok terug en heeft iedere koper een knop voor zich, waarmee hij elektrisch de klok stil kan zetten. Het is dus de kunst om te wachten totdat de prijs gezakt is, maar als je te lang wacht dan is een ander je al voor geweest. De verkoper krijgt wel steeds iets minder, maar dankzij zijn minimumprijs leidt hij geen verlies. Als de klok rond is oftewel de minimumprijs is gehaald, dan wordt de partij "doorgedraaid", dit betekent niet dat het vernietigt wordt, maar dat de klok doorgedraaid is. De partij wordt dan voor de minimumprijs verkocht aan een partij die niet op de veiling aanwezig is, bijv. een bejaardentehuis of een ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is het voordeel tegenover een veiling per opbod? Daar kan ook een minimale prijs gesteld worden.
escape
12 jaar geleden
Lieve Ma, Dat snap ik en dat wist ik allemaal. Mijn vraag was of de verkoper niet meer geld had gevangen als zijn spulletjes bij opbod waren verkocht, en ik wilde ook weten waarom ze voor dit afslagsysteem hebben gekozen.