hoe kan het zo zijn dat de wisselkoers stijgt?

Als de rente is de eurozone stijgt, dalen de beleggingen in het buitenland vanuit de euro zone, wat een een daling van het aanbod euro's op de valutamarkt tot gevolg heeft, maar hoezo stijgt de wisselkoers daardoor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Het beste antwoord

Je bedoelt hierbij dat de eurokoers stijgt.
Stijgt de rente in de eurozone dan leveren de beleggingen in de EU meer op dan in het buitenland, aan de andere kant zal er dan meer geld buiten de EU geleend worden omdat de rentekosten buiten de EU lager zijn dan binnen de EU.

De toenemende vraag naar beleggingen in de EU leidt tot meer vraag naar euro's en dus minder aanbod. Doordat de vraag naar euro's toeneemt zal de koers van de euro ten opzichte van andere valuta's stijgen. Dit kun je vergelijken wanneer je een artikel te koop zet en heel veel mensen dat artikel van jou willen kopen. Dan zal je ook de prijs verhogen aangezien veel mensen het artikel willen hebben.

Neem de koers van de dollar en euro. Is de rente in de EU hoger dan zal er meer vraag naar euro's zijn en meer aanbod van dollar waardoor de euro ten opzichte van de dollar zal stijgen.