Wordt de schuld van een land kwijtgescholden na een oorlog?

Hoe wordt dat behandeld bij een vredesverdrag en hoe is het werkelijk gegaan in de geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1K

Antwoorden (2)

Neen

Schulden die een land heeft gemaakt voor en tijdens een oorlog worden niet kwijtgescholden, het land dat de oorlog verloren heeft moet daarnaast ook een schadevergoeding betalen voor de schade en onkosten die de andere landen hebben gemaakt door de oorlog.

Over de schadeloosstelling wordt wel onderhandelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen Duitsland de eerste Wereld Oorlog verloren had, werd het land gedwongen de oorlogsschade te vergoeden. Ze mochten geen leger meer hebben enz.enz. Het gevolg was wel dat Hitler een ruime keus had om het volk allerlei heerlijke hapjes voor te schotelen, die uiteindelijk hebben geleid tot de Tweede Wereld Oorlog.

Toen die achter de rug was, paste de geallieerden wel op om dezelfde fout te maken. In tegendeel. Met behulp van het Marshallplan werd Duitsland weer op poten gezet en voila, het Wirtschaftswunder war da!! Dus het is niet perse zo, dat een oorlogszuchtig land dat een oorlog begint de aangerichte schade moet vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Gerard. Het Marshallplan was en is slechts een lening die ook Nederland heeft gekregen. Daarbij tot op heden moet Duitsland nog schulden terugbetalen aan de landen die ze bezet hadden, ook Nederland betaald nog voor haar daden in Indonesië.