Wat is het verschil tussen een resultatenrekening en een kasstroomoverzicht?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
7.2K

Antwoorden (2)

Een kasstroomoverzicht (Engels: cash flow statement) is een overzicht van de kasstroom, de feitelijke geldstromen die in een organisatie in de loop van een boekjaar binnenkomen en uitgaan. Dit staat ook bekend als de 'staat van herkomst en besteding der middelen'. Het kasstroomoverzicht moet de verandering in het totaal van de liquide middelen, dus van de som van de kas en het banksaldo, van de organisatie over het boekjaar verklaren. De resultaten rekening geeft de geboekte kosten en de geboekte omzet en dus de winst aan.
5 jaar geleden
De resultatenrekening bevat ook een post "afschrijvingskosten". Dat is de waardevermindering van activa. Daarnaast kan een onderneming ook een bedrag toevoegen, of onttrekken aan een reserve of voorziening. Bijvoorbeeld: 1x per 5 jaar schildert men het pand voor € 10.000. Jaarlijks reserveert de ondernemer € 2.000 hiervoor. Dit bedrag komt op de resultatenrekening als last. Maar het is, net als de afschrijving, geen uitgave in geld. Dat wordt het pas als de schilder daadwerkelijk is geweest. Het verschil tussen deze kosten, dus afschrijvingen en mutaties voor reserveringen, worden gecorrigeerd. Deze kosten worden bij de winst geteld. Dan houd je een geldbedrag over wat in principe in de kas of op de bank terecht is gekomen. Dat moet verminderd worden met uitgaven zoals de aanschaf van nieuwe activa, de uitgaven ten laste van een voorziening (bijvoorbeeld als je in het 5e jaar het pand hebt laten schilderen) en de aflossingen van schulden. De aflossingen van schulden staan immers niet op de resultatenrekening, de rente wel.