Bestaat er een goed boek of informatiebron waarin de geschiedenis van geldsystemen wordt beschreven?

Door de problemen rond bijvoorbeeld de Euro en de kredietcrisis vroeg ik mij af er ook goede boeken zijn waarin de geschiedenis van geldsystemen staat beschreven. Ook omdat er documentaires zijn op bijvoorbeeld Youtube waarin de geschiedenis van geld en geldsystemen worden beschreven waarin bepaalde claims worden gedaan waarvan ik mij dan afvraag of deze wel waar zijn. Bijvoorbeeld een claim dat er 175 ongedekte geldsystemen zijn geweest en dat deze allemaal zijn beëindigd doordat het geld ongedekt was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

Er zijn een aantal boeken geschreven die anders naar geld kijken dan de 'traditionele' economische manier. Let wel, de moderne economie is ontstaan uit het werk van de Schotse filosoof Adam Smith die in de 18e eeuw leefde. Hij deed in zijn werk een aantal aannames (bijvoorbeeld over de ontwikkeling van geldsystemen) die tot de dag van vandaag in de economische wetenschap gebruikt worden.

Maar als je vanuit een antropologisch of filosofisch oogpunt gaat kijken naar de ontwikkeling en de betekenis van geld dan kan je ook vragen stellen naar de functie en betekenis van geld nu. Een lezenswaardig boek is van de Amerikaanse antropoloog David Graeber. De titel is 'Debt: the first 5000 years'. Hierin geeft hij een overzicht van de ontwikkeling van krediet vanaf de vroegste geschriften daarover. Daarmee stelt hij ook vragen over de aannames van de moderne economie en over de werking van geld.

Een andere is van filosoof Mark C. Taylor, 'Confidence Games: money and markets in a world without redemption'. Hij schrijft over de relatie tussen geld, religie en kunst, en waarom je die eigenlijk niet zonder elkaar kan zien.

Let wel: deze werken zijn anders dan 'droge economie' en een standaard overzicht. Dat komt deels omdat moderne economie pas in de 18e eeuw uitgevonden is, maar geld is al veel ouder. Omdat dat in de verlichting was, de bevrijding van God, moest de geschiedenis van geld herschreven worden. De religie moest weggepoetst worden. Het opnieuw kritisch kijken naar alles wat je denkt te weten over economie of geld, geeft interessante inzichten in de hedendaagse leefwereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn wel een aantal Engelstalige boeken over geschreven, dus als je Engels geen probleem vindt:
- Web of Debt: The Shocking Truth About Our Money System and How We Can Break Free
http://www.amazon.com/Web-Debt-Shocking-Truth-System/dp/0979560829
- The Money Masters
http://neweconomyworkinggroup.org/video/money-masters
- The Paper Money Collapse
http://www.amazon.com/Paper-Money-Collapse-Monetary-Breakdown/dp/1118095758