Waarom zijn gemiddelde interestkosten een percentage van het gemiddeld geïnvesteerd vermogen?

Dat lijkt me namelijk onlogisch, daar kom hieronder op terug.
In mijn boek 'bedrijfseconomie' staat het volgende uitgelegd:
Het gemiddeld geïnvesteerd vermogen is (aanschafwaarde + restwaarde)/2.
De gemiddelde interestkosten zijn dan 8% van het gemiddeld geïnvesteerd vermogen.
Mijn wiskundig inzicht zegt dat dit niet klopt. Want hoe zorgt afschrijving ervoor dat je minder interest hoeft te betalen of dat je meer interest op je spaarrekening ontvangt? Als een bezitting minder waard wordt, betekent dat toch niet automatisch dat je daarmee een deel van je schuld hebt afgelost en daardoor minder interest gaat betalen? Ik denk dat je al die tijd, ook wanneer de bezitting slechts nog de restwaarde heeft, gewoon interest over de aanschafwaarde blijft betalen, tenzij je aflost, maar dat kun je ook al doen voordat je tot de restwaarde komt.
Heb ik gelijk of het boek? En als het boek gelijk heeft, waarom? Mijn docent weet het ook niet.
Hier een andere uitleg omdat mensen mijn verhaal onduidelijk vinden, een simpel voorbeeld
aanschafwaarde = lening = €8000
looptijd lening = 10j (lineaire aflossing)
economische gebruiksduur = 5j
restwaarde = €2000
interestpercentage = 8%
gemiddelde interestkosten = ? Volgens het boek doe je dan dit:
percentage op basis van gemiddeld geïnvesteerd vermogen -> (8000 + 2000) / 2 × 0,08 = €400
Volgens mijn manier:
percentage op basis van gemiddelde schuld -> 8000 / 2 × 0,08 = €320
Vraag: waarom zou de eerste manier juist zijn?

Toegevoegd op 26 maart 2020 20:44: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij vat jij 'interest' in de formule alleen op als rente die je moet betalen. Een kostenpost die ook een uitgave is. Maar je kunt 'interest' hier opvatten als een boekhoudkundig begrip, een kostenpost die geen uitgave is. Zoals ook afschrijvingskosten een kostenpost zijn die geen uitgave is. Stel: een machine kost eur 100.000. Het bedrijf heeft de keus uit twee dingen: - die machine kopen voor € 100.000. - die € 100.000 op de bank zetten. Als het bedrijf kiest voor de aanschaf van de machine mist het bedrijf de rente die het gehad had kunnen hebben als men dat bedrag op de bank had gezet, men kan het geld immers maar één keer uitgeven. (Maar ja, zonder machine komt het bedrijf ook niet verder). De interest in de formule is eigenlijk de misgelopen rente. (Tegenwoordig zal die misgelopen rente wel meevallen, want zoveel levert het niet meer om geld op een bank te zetten). En inderdaad: als je geld leent bij een bank om een machine aan te schaffen dan hangt de hoeveelheid rente die je betaalt bijvoorbeeld samen met de hoofdsom, de looptijd van de lening en het rentepercentage.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100