Waarom zijn gemiddelde interestkosten een percentage van het gemiddeld geïnvesteerd vermogen?

Dat lijkt me namelijk onlogisch, daar kom hieronder op terug.
In mijn boek 'bedrijfseconomie' staat het volgende uitgelegd:
Het gemiddeld geïnvesteerd vermogen is (aanschafwaarde + restwaarde)/2.
De gemiddelde interestkosten zijn dan 8% van het gemiddeld geïnvesteerd vermogen.
Mijn wiskundig inzicht zegt dat dit niet klopt. Want hoe zorgt afschrijving ervoor dat je minder interest hoeft te betalen of dat je meer interest op je spaarrekening ontvangt? Als een bezitting minder waard wordt, betekent dat toch niet automatisch dat je daarmee een deel van je schuld hebt afgelost en daardoor minder interest gaat betalen? Ik denk dat je al die tijd, ook wanneer de bezitting slechts nog de restwaarde heeft, gewoon interest over de aanschafwaarde blijft betalen, tenzij je aflost, maar dat kun je ook al doen voordat je tot de restwaarde komt.
Heb ik gelijk of het boek? En als het boek gelijk heeft, waarom? Mijn docent weet het ook niet.
Hier een andere uitleg omdat mensen mijn verhaal onduidelijk vinden, een simpel voorbeeld
aanschafwaarde = lening = €8000
looptijd lening = 10j (lineaire aflossing)
economische gebruiksduur = 5j
restwaarde = €2000
interestpercentage = 8%
gemiddelde interestkosten = ? Volgens het boek doe je dan dit:
percentage op basis van gemiddeld geïnvesteerd vermogen -> (8000 + 2000) / 2 × 0,08 = €400
Volgens mijn manier:
percentage op basis van gemiddelde schuld -> 8000 / 2 × 0,08 = €320
Vraag: waarom zou de eerste manier juist zijn?

4 jaar geleden
in: Economie
8K
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom los je niet af dan?
Maikel
4 jaar geleden
ronron1212 mijn vraag is waarom je de interestkosten op deze manier (dus op basis van de afschrijving van het bezit) zou moeten berekenen (volgens het boek), in plaats van het berekenen op basis van het aflossen van de schuld (wat volgens mij de juiste manier is).
ronron1212
4 jaar geleden
De gemiddelde interestkosten zijn dan 8% van het gemiddeld geïnvesteerd vermogen. hier zie ik niets over afschrijfkosten
Maikel
4 jaar geleden
ronron ik heb inderdaad niet benoemd dat er afschrijvingskosten zijn (en hoeveel) maar dat kun je wel weten omdat er een aanschafwaarde en restwaarde zijn. Afschrijving = aanschafwaarde - restwaarde.
Verder gaat het niet om de kosten van afschrijving, maar over afschrijving (als basis om de interest te berekenen (de waarde van de bezitting vermindert, waardoor de interestkosten minder worden, wat volgens mij niet juist is maar volgens het boek wel)
ronron1212
4 jaar geleden
Je bent steeds onduidelijker waarover je het hebt. Kun je de goede tekst van het boek plaatsen.
Maikel
4 jaar geleden
Ik heb wat toegevoegd aan de vraag.
ronron1212
4 jaar geleden
De lening zal nooit langer lopen dan de economische gebruiksduur.
Maikel
4 jaar geleden
Waarom zou dat niet gebeuren? En zou het andersom wel kunnen?
ronron1212
4 jaar geleden
de afschrijving is 8.000-2.000=6.000 dit gedeeld door 5 is de afschrijving
interest plus afschrijving zijn de kosten
ronron1212
4 jaar geleden
Je leent om te investeren en als de machine of wat dan ook een levensduur heeft van een aantal jaren zal je machine buiten gebruik worden gesteld en niets meer mogen kosten. Daarom is het leen termijn nooit langer economische normaal.
Maikel
4 jaar geleden
Als ik nu de looptijd en economische gebruiksduur weglaat.
aanschafwaarde = lening = €8000
restwaarde = €2000
gemiddeld geïnvesteerd vermogen = (8000+2000)/2 = 5000
interestpercentage = 8%
gemiddelde interestkosten per jaar = ? Volgens het boek doe je dan dit:
percentage op basis van gemiddeld geïnvesteerd vermogen -> (8000+2000) / 2 × 0,08 = €400 Volgens mijn manier:
De lening bedraagt, net als de aanschafwaarde, €8000. Wanneer je alles hebt afgelost, is de lening €0. Dus gemiddeld is 4000. Als je nu 8% over 4000, berekent dan
Zijn de interestkosten per jaar €320. Het verschil in uitkomst tussen mijn manier en de manier van het boek is te verklaren door het wel of niet meenemen van restwaarde in de berekening. Ik zie niet hoe de restwaarde invloed heeft op interest die je betaalt of misloopt.
ronron1212
4 jaar geleden
Jou manier is dus de fouten. De gedachte is dus anders dan je boek. Als je zo redeneert kan je overal over blijven zoeken.
Maikel
4 jaar geleden
Misschien heb je wel gelijk en is mijn antwoord fout, maar waarom ?
Je betaalt toch interest over de gemiddelde schuld (geleende bedrag)?
Waarom zou je de interest betalen over gemiddeld geïnvesteerd vermogen (zoals in het boek)? En aangezien de restwaarde het gemiddeld geïnvesteerd vermogen verhoogt, kun je de conclusie trekken dat de restwaarde ook de interestkosten verhoogt. Dus als er aan het eind van de economische gebruiksduur restwaarde overblijft, heb je meer interestkosten? Ik snap het niet.
Ik probeer te begrijpen waarom het zo zou moeten als in het boek, los van het feit of het wel of niet juist is. Ik zie er geen logica in.
ronron1212
4 jaar geleden
Rest waarde is nog steeds ook te betalen. Dus zit in het gelede bedrag. Na verkoop van het apparaat is dat bedrag pas weer terug.
Maikel
4 jaar geleden
Ja dat snap ik. Maar waarom zou je het interestpercentage niet berekenen op basis van het geleende bedrag bij de bank? ((8000-0)/2 dus gemiddeld is je schuld bij de bank = 4000)
8% van 4000 = €320 en dat is hoeveel interest je daadwerkelijk gemiddeld betaalt aan de bank per jaar. <- Dat is mijn 'logische' gedachte, waarom zou die onjuist zijn?
ronron1212
4 jaar geleden
Het geleende bedrag is de waarde van de inkoop en dat is inclusief restwaarde. Dat is het bedrag dat je aan de leverancier moet betalen.

Antwoorden (2)

Volgens mij vat jij 'interest' in de formule alleen op als rente die je moet betalen. Een kostenpost die ook een uitgave is.

Maar je kunt 'interest' hier opvatten als een boekhoudkundig begrip, een kostenpost die geen uitgave is. Zoals ook afschrijvingskosten een kostenpost zijn die geen uitgave is.

Stel: een machine kost eur 100.000. Het bedrijf heeft de keus uit twee dingen:
- die machine kopen voor € 100.000.
- die € 100.000 op de bank zetten.
Als het bedrijf kiest voor de aanschaf van de machine mist het bedrijf de rente die het gehad had kunnen hebben als men dat bedrag op de bank had gezet, men kan het geld immers maar één keer uitgeven. (Maar ja, zonder machine komt het bedrijf ook niet verder).
De interest in de formule is eigenlijk de misgelopen rente. (Tegenwoordig zal die misgelopen rente wel meevallen, want zoveel levert het niet meer om geld op een bank te zetten).

En inderdaad: als je geld leent bij een bank om een machine aan te schaffen dan hangt de hoeveelheid rente die je betaalt bijvoorbeeld samen met de hoofdsom, de looptijd van de lening en het rentepercentage.
4 jaar geleden
Maikel
4 jaar geleden
Ik begrijp jouw voorbeeld, het verschil tussen kosten en uitgaven en het verschil tussen te betalen rente of het mislopen van te ontvangen rente. Maar mijn vraag is eigenlijk:
Waarom bereken je volgens het boek, het interestpercentage over het gemiddeld geïnvesteerd vermogen, in plaats van over de lening en het aflossen daarvan?
Want de conclusie die ik uit het boek trek, is dat wanneer de bezitting minder waard wordt, dat je schuld evenredig ook vermindert. Maar wat als het aflossen van de schuld niet gelijk loopt met de waardevermindering van de bezitting? Dan is het toch niet juist wat in het boek staat? Of begrijp ik iets verkeerd?
Bij deze formule gaat het om kosten doorberekenen aan de klant. Daarnaast gaat het ook over het eigen vermogen en om de lening. je wilt de interest van de lening terug verdienen, MAAR ook de misgelopen interest van als je het geld op de bank had gezet. Het gaat dus om de interestkosten van beiden en niet alleen van de interest van de schuld

Je hebt leningen afgesloten: daarover betaal je interest
 Je hebt Eigen Vermogen in de onderneming gestopt, dat geld had je ook op de bank kunnen zetten. Nu loop je interest mis. Deze misgelopen interest breng je in rekening bij de klant!
 Berekening van interestkosten van een dpm:

Je berekent de interestkosten over gemiddeld geïnvesteerd vermogen gedurende de levensduur:

Interestpercentage x A + R

A = aanschafwaarde
R = restwaarde