Brazilie: hoe kan een de zesde economie van de wereld zijn en toch een ontwikkelingsland?

welke definities worden daarvoor gehanteerd? en zijn dan, pakweg, de Verenigde Staten en Engeland ook niet ontwikkelingslanden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt hier met je kanarie naar de fysiotherapeut, en zo hebben wij allemaal hele goede voorzieningen, jij bent niet meer verbaasd dat water hier gewoon uit de kraan komt, je de wc kan doorspoelen, verlichting thuis aan kunt doen. De eerste favella in Nederland moet ik nog tegenkomen. Kortom als alle primaire behoefte zoals schoon drink water, riolering, behuizing, infrastruktuur(wegenet) niet aan de eisen van de tegenwoordige tijd voldoet behoor je tot een ontwikkelelings land, en dan maakt het niks uit hoeveel lomo en bananen je exporteert...
Antoni
9 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn de rijkdommen in Brazilië zeer ongelijk verdeeld en profiteert maar een heel klein deel van de bevolking van de winsten van de economie en van de economische groei. Het grootste deel van de bevolking is dus nog relatief arm.

Het beste antwoord

Simpel, de het is het zesde land qua bruto binnenlands product als je alle landen op een rij zet. Het BBP is, even heel kort door de bocht, wat de mensen (en bedrijven) in dat land per jaar bij elkaar verdienen.

Stel dat we twee landen hebben:
land A, met 50 inwoners die ieder 1.000.000 euro per jaar verdienen
land B, met 1.000.000 inwoners die iedere 100 euro per jaar verdienen.
In land A wordt dus: €50.000.000 (50 miljoen) verdiend, in land B €100.000.000 (100 miljoen).
De economie van land B is twee keer zo groot (t.o.v. land A), maar toch is land A rijker, want de inwoners zijn daar veel rijker. De inwoners van land A zijn rijk en kunnen omdat ze veel verdienen bijv. medicijnen uit andere landen importeren. De inwoners van land B zijn arm, zij hebben het geld niet om medicijnen uit andere landen te importeren.

Zo is Nederland met minder 17 miljoen qua omvang de economie kleiner dan Brazilië, maar de gemiddelde Nederland verdient veel meer dan Brazilië. Hoewel de gemiddelde Braziliaan minder verdient dan de gemddelde Nederland, zijn de Brazilianen wel met veel mensen en daardoor is de optelsom van hun economie toch groter dan dat van Nederland. Maar op micro-niveau zie je dat de gemiddelde Nederland meer koopkracht heeft dan de gemiddelde Braziliaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
" veel meer dan Brazilië" moet worden "veel meer dan de gemiddelde Brazilaan"