De wig is het verschil tussen de loonkosten voor de werkgever en het nettoloon van de werknemer.

De (totale) wig bestaat uit een werkgeverswig en een werknemerswig. Beide zijn gerelateerd aan het brutoloon.

- De werkgeverswig is het verschil tussen de loonkosten en het brutoloon.

Een verkleining van de werkgeverswig leidt tot lagere loonkosten voor de werkgevers. Door lagere loonkosten kan de (kwantitatieve) structurele werkloosheid afnemen. Als de daling van de loonkosten wordt doorberekend in de prijzen, verbetert de internationale concurrentiepositie. De export (dus de productie) stijgt, waardoor de werkgelegenheid kan toenemen.

- De werknemerswig is het verschil tussen het brutoloon en het nettoloon.

Een verkleining van de werknemerswig leidt tot hogere nettolonen voor de werknemers. Door hogere nettolonen kan de conjuncturele werkloosheid afnemen. Als de nettolonen stijgen, zullen de consumptieve bestedingen toenemen. Bedrijven gaan meer produceren, waardoor de werkgelegenheid kan toenemen.

De hoge wig in Nederland komt omdat we als land ervoor kiezen dat de overheid aan van alles en nogwat zal (mee)betalen. Daarvoor is veel geld nodig. Dat moet de staat ergens binnen harken, en dat is dus voor een deel op werk. (belasting op inkomen).
Daarnaast is het zo dat er in Nederland een hoog opgave, indienen en ook daadwerkelijk betalen van belasting is. Waardoor er ook echt geld bij de overheid is om dingen uit te geven. (indien de bevolking massaal geen belasting zou betalen, heeft overheid ook geen geld, etc etc...)