ik werk maar ben thuisloos heb ik recht op een bijstand?

ik werk 32 uur in de week, maar heb geen woning maar sta wel vast ingeschreven bij mn opa en oma

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je vraag is zeer onduidelijk,als je werkt ontvang je normaal loon,en heb je dus geen bijstand nodig,bijstand kan je wel nodig hebben als je vrijwilligerswerk doet waarvoor je geen loon ontvangt. Je zult meer gegevens moeten aanleveren voor een goede beoordeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ingeschreven staat op een adres van de gemeente waar je Bijstand aan zou willen vragen, dan is dat in theorie mogelijk.

Het is wel zo dat er tegenwoordig gekeken wordt naar het totale inkomen van het gezin of huishouden, en ik weet niet of men het inkomen van je opa en oma mee zal tellen als gezinsinkomen. Sowieso heb je geen recht op toeslag als je niet zelfstandig woont, dan dan denk ik dat je met 32 uur werk per week niet snel onder het niveau van Bijstand mín toeslag zult komen.

Als je een inkomen hebt dat lager is dan het sociaal minimum, kun je altijd een aanvraag doen. Check wel wat de gevolgen zijn voor zowel jou als je opa en oma, mogelijk zou jouw inkomen meetellen voor eventuele toeslagen waar ze recht op hebben, en gaan jullie er samen dan netto niet op vooruit.

Ik zal later vandaag wat dingen nazoeken hierover, dan kom ik terug op de precieze bedragen en regels.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb wat precieze feiten en bronnen voor je nagezocht:

-Jij en je grootouders worden aangemerkt als gezin (zie eerste bron) en daarmee wordt voor het bepalen van recht op een eventuele bijstandsuitkering gekeken naar jullie gezamelijke inkomen;
-Omdat jij in een huis woont waar ook anderen hun hoofdverblijf hebben, heb je geen recht op toeslag (bron 2);
-De bijstandsnorm waar je recht op zou hebben, zou - als je 21 jaar of ouder bent - 50% van het minimumloon bedragen, dat is 668,21 euro per maand (bron 3), ware het niet dat jullie als gezin zullen worden aangemerkt, en je grootouders waarschijnlijk AOW hebben.

Ik ga er vanuit dat je Opa en Oma ouder zijn dan 65, dat betekent dat zij geen recht hebben op Bijstand. Jij zult waarschijnlijk - ook als jullie NIET als gezin zouden worden aangemerkt - met 32 uur werk meer dan 50% van het minimumloon verdienen, tenzij je nog geen 21 bent, en dan heb je sowieso geen recht op een volledig Bijstandsuitkering.

Ik ga er dus vanuit dat je geen recht hebt op Bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkt heb je geen recht op bijstand, en dan heb je het ook niet nodig.

Als je vraag echter betekent: heb ik recht op hulpverlening, dan denk ik van wel. Praat eens met de sociale dienst van je gemeente.