Welk deel van de hypotheek kun je het beste als eerste aflossen? de aflossingsvrije of de spaarhypotheek en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het exacte antwoord hangt af van de voorwaarden van de hypotheek. Onder welke voorwaarden mag afgelost worden?

Uw hypotheek is gesplitst in een aflossingsvrij deel en een spaarhypotheek. De spaarhypotheek bent u al aan het aflossen. Naast de rente stort u iedere maand een deel van de hypotheeksom op een spaarrekening. Het idee is dat aan het eind van de looptijd dat u het spaarhypotheekdeel aflost met de spaarsom.

De aflossingsvrije hypotheek lost u op dit moment niet af.

Als u extra af wilt lossen dan doet u dat in beginsel op de hypotheek met de hoogste rente. Of u extra inlegt in de spaarpot van de spaarhypotheek, of aflost op de aflossingsvrije hypotheek, maakt in principe niet uit. Het voordeel bij het extra inleggen op de spaarhypotheek is wel dat u de volledige hypotheekrenteaftrek houdt. Maar aan extra inleggen op een spaarhypotheek zitten fiscale beperkingen, en wellicht ook beperkingen in uw hypotheekcontract, dus laat u hiervoor goed informeren.

Ook het extra aflossen van uw aflossingsvrije hypotheek zal beperkt zijn of wellicht zelfs uitgesloten zijn.

Het wordt dus, kortom, voorwaarden vergelijken en rekenen wat het minste kost. Als u structureel extra af wilt lossen op uw hypotheek, bekijk dan ook de optie om het aflossingsvrije deel om te zetten tot een annuïteitenhypotheek (of lineaire hypotheek).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een aflossingsvrije hyptoheek is het niet de bedoeling dat je gaat aflossen, bij een spaarhypotheek wel. Dus volgens mij zolang jij je spaardeel nog niet afgelost hebt komt het aflossingsvrije deel ook niet in aanmerking om afgelost te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een aflossingsvrije hypotheek hoef je niet af te lossen mag wel.
De 2 hypotheek vormen staan los van elkaar. Aflossen van de ene heeft niets te maken met de andere.
Ligt eraan wat je wilt bereiken.
Aflossingsvrije Hypotheek:
Tijdens de looptijd hoeft je niets af te lossen maar aan het einde zul je de schuld wel moeten inlossen.
Spaarhypotheek:
Tijdens de looptijd los niet af, je betaalt een spaarpremie die na de looptijd voldoende is op de hypotheek af te lossen.

Wil je nu de laagst mogelijke maandlasten dan moet je de spaarhypotheek aflossen. Meestal is de rente hoger en je spaarpremie/overlijdenspremie vervalt dan ook. Maar let op hier kan een fiscaal nadeel aan zitten. Indien je deze te vroeg aflost kan je nog belast worden voor het gespaarde deel. De schuld van de aflossingvrije hypotheek blijft staan na de looptijd.

Wil je geen restschuld dan zou ik de aflossingsvrije hypotheek aflossen. Voor de spaarhypotheek heb je gespaard zodat deze afgelost wordt na de looptijd.

Voor beide vormen geldt dat je rekening moet houden met een boeterente, tenzij je inlost bij einde rentevaste periode of niet meer aflost dan het percentage wat boetenvrij afgelost mag worden per jaar.