Mijn (ex) werkgever weigert mij de jaaropgave op te sturen, ik moet het gewoon komen halen. Wie weet of dit wel mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe je dat toch gewoon?
Kost je minder energy dan er om vechten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er maar net aan hoe je er bent weg gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heeft mij ontslagen of ja contract is niet verleng geworden, en hij is er zowiezo eentje die zich niet helemaal aan de regels houd dus vandaar ook die vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? Dus als je iemand ontslaat of je contract wordt niet verlengd dan hou je je niet aan de regels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat was tijdens dat ik daar werkte dat ik er achter kwam dat hij niet verzekerd was voor ongevallen en de loonheffing formulier hoefde volgens hem niet ingevuld worden want dat was niet nodig...

Antwoorden (3)

Hij is toch niet verplicht het te sturen? Waarom haal je 'm niet gewoon? Tuurlijk mag ie zelf bepalen hoe hij je jaaropgaaf overhandigt.
Ik ga bij de Albert Heijn toch ook niet bij de kassa eisen dat ze even 2 pakken melk voor me pakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raakt kant noch wal raakt kant noch wal.
Zal ik de vergelijking anders gewoon voor je uitleggen? Ik denk dat je 'm gewoon niet snapt. Het is eigenlijk heel simpel. 1. De werkgever is niet verplicht de jaaropgaaf te versturen, alleen deze te verstrekken.
2. Het kassameisje is niet verplicht de melk voor je te gaan halen, alleen om deze voor je af te rekenen. Snap je 't nu? De kern van het antwoord blijft: de werkgever is niet verplicht te sturen. alleen te verstrekken, en zelfs DAAR staat geen sanctie op bij in gebreke blijven: "Op basis van Artikel 28 sub d van de Wet op de loonbelasting 1964 is de werkgever verplicht binnen een redelijke termijn de jaaropgave te verstrekken. Er staat geen directe sanctie op het niet verstrekken."
Artikel 28 lid 1 sub d van de Wet op de loonbelasting 1964 stelt:
"De inhoudingsplichtige is gehouden volgens bij ministeriële regeling te stellen regels:
d. aan de werknemer opgave te verstrekken van het in een kalenderjaar genoten loon, van de ingehouden belasting en van andere gegevens welke van belang kunnen zijn voor de heffing van de inkomstenbelasting;"

Er staat niet expliciet in dat de kosten daarvan moeten worden gedragen door de werkgever, maar aannemelijk is dat wel, aangezien de kosten van het arbeidscontract ook voor rekening van de werkgever komen. Zie daarover art. 7:654 lid 1 BW:

"Wanneer een arbeidsovereenkomst schriftelijk wordt aangegaan of gewijzigd, zijn de kosten van het geschrift en andere bijkomende kosten ten laste van de werkgever. "

Afgezien van de juridische kant van het verhaal, waarom zou de (ex)werkgever weigeren zo'n jaaropgave op te sturen? Het kost hem slechts een enveloppe en een postzegel extra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je dan wellicht het beste kunt doen is een gefrankeerde envelop met daarop jouw naam en adres naar die werkgever te sturen. Met daarbij een vriendelijk verzoek de jaaropgave in die envelop te doen en zo aan jou te doen toekomen. Dan hoeven jullie geen persoonlijk contact met elkaar te zoeken, en kost het hem/haar niets dan het papier even te vouwen, in de omslag te stoppen en met de bedrijfspost mee te geven. Als hij/zij dat ook nog weigert dan zou je er een advocaat bij in kunnen schakelen, maar dat wordt dan een dure zet...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of per email laten sturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed plan inderdaad. Ik zou het dan wel per aangetekende post doen. Eventueel ook nog per mail, als je een emailadres hebt.