Kan ik langdurigheidstoeslag krijgen van de gemeente ondanks mijn nabetaling Wajong?

Eigenlijk voldoe ik aan de criteria want heb al 5 jaar eerst in de bijstand en nu in de Wajong gezeten maar heb in 2011 dan wel plots die nabetaling gehad. Voldoe ik daardoor nu nietmeer aan de eisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk het om eerlijk te zijn niet, maar vraag het voor de zekerheid na bij de gemeente. Uit de wettekst die gaat over de langdurigheidstoeslag:

"Deze toeslag kan door de gemeente alleen worden toegekend indien betrokkene gedurende de afgelopen vijf jaar een inkomen heeft gehad op minimumniveau en over dezelfde periode geen inkomen heeft genoten uit of in verband met arbeid. "

Puur formeel gezien heb jij in 2011 geen minimuminkomen gehad, immers de nabetaling geeft een hoger belastbaar inkomen.

Nu is het natuurlijk wél zo dat zonder die nabetaling, je over de gehele periode genomen toch ongeveer een minimuminkomen zou hebben gehad. Wajong is immers ook maar 5% hoger dan Bijstand, en dat is ook nog maar een paar jaar zo. Je zou dus kunnen beargumenteren dat je door de omstandigheden een hoger belastbaar inkomen hebt gehad dan je gehad zou hebben als alles goed was gegaan. Echter, dat geldt voor wel meer dingen, en de zorgtoeslag moet je bijvoorbeeld ook gewoon terugbetalen in zo'n situatie.

Daarbij is de reden dat de langdurigheidstoeslag in het leven is geroepen, dat voor mensen bij wie langdurig het perspectief op werk ontbreekt, na jarenlang Bijstand er een situatie kan ontstaan dat iemand geen reserves meer heeft om bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten te vervangen als zij kapot gaan. Op zich voldoe je met een volledige Wajong wel aan het criterium dat het arbeidsperspectief vooralsnog ontbreekt, maar als je net een nabetaling hebt ontvangen, denk ik dat de gemeente er vanuit gaat dat je daarmee toch wel en spaarpotje kunt opbouwen waarmee je de noodzakelijke vervangingen kunt realiseren.

Vraag het voor de zekerheid even na, maar ik denk dat er gewoon gekeken zal worden naar wat in de afgelopen jaren je inkomen geweest is, en dat was in 2011 duidelijk hoger dan het minimum.