is mijn fiscaal loon het zelfde als bruto loon?

Ik moet namelijk mijn toetsinkomen opgeven, maar bij de uitleg hebben ze het over bruto of belastbaar loon. En dit kan ik niet terug vinden op mijn jaaropgaven van UWV. Die heeft het over fiscaal loon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Als je belastingaangifte hebt gedaan moet je het belastbaar inkomen opgeven en dat kun je vinden op je belastingaangifte of op de belastingaanslag die je naar aanleiding van je belastingaangifte hebt onvangen. Heb je geen belastingaangifte gedaan, dan moet je uitgaan van de maandspecificaties van het UWV waar het brutoloon op staat en de specificatie van het vakantiegeld van het UWV als je dat ook hebt gehad. Bij het UWV krijg je geloof ik alleen een specificatie als de uitkering gewijzigd is. Als je dan bijvoorbeeld in januari een specificatie hebt gehad met brutoloon 1000,00 en in oktober met 1050,00. Dan doe je dus 9 x 1000,00 en daarbij opgeteld 3 x 1050,00. En daarbij opgeteld nog het brutobedrag van het vakantiegeld. Heb je die specificatie niet meer of niet gehad dan kun je ook 8% van het totale brutojaarloon opgeven. Krijg je iedere maand of iedere 4 weken een specificatie (ligt er aan wat voor soort uitkering), dan moet je ze gewoon allemaal bij elkaar optellen. Ik weet niet hoe hulpvaardig ze tegenwoordig bij het UWV zijn, maar als je het totale bruto jaarloon wilt weten kun je het misschien daar ook vragen? Belastbaar inkomen kun je niet vragen aan het UWV, omdat het UWV zich niet bemoeit met jouw belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor het uitgebreid antwoord. Ben er goed meegeholpen zo.

Andere antwoorden (2)

Als er maar 1 term staat genoemd mag je er vanuit gaan dat het bruto-loon hetzelfde is als het fiscaal loon. Er zit we verschil tussen die 2 termen, maar dat is bij jaaropgaven niet te zien; alleen bij de berekening van premies die worden ingehouden op je loon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, fiscaal loon is niet hetzelfde als brutoloon.
Het kan echter wel hetzelfde bedrag zijn!

Van je brutoloon haalt men zaken als pensioenpremie, spaarloon, etc.
Wat overblijft is het SV loon. Hierover worden de sociale premies berekend.
Het loon wat daar uitkomt is je ficale loon.

Dit staat ALTIJD op een jaaropgave.
Op jouw jaaropgave staat fiscaal loon. Dit is hetzelfde als belastbaar loon!