wazo uitkering zonder werk

Ik ben sinds 5juni 2013 werkloos .
heb 3maanden lang een uitkering gehad omdat ik mijn 26 weken had voldaan.
Aan de telefoon bij uwv werd mij gezegt dat ik een wazo uitkering kon aanvragen en nu lees ik dat je zonder werk geen wazo uitkering kan aanvragen .
Ben inmiddela al 28 weken zwanger en heb zwangerschapssuiker ben regelmatig onder controle .
geen recht op geen enkele uitkering omdat mijn partner een zelfstandiger is .
wat moet ik nu doen kan ik wel een wazo uitkering aanvragen of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Beste Alice70,

Je hebt alleen recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO), als je hiervoor verzekerd was. Dat ben je op basis van een dienstverband, een WW-uitkering, een Ziektewet-uitkering, of een Loongerelateerde WIA-uitkering.

Deze verzekeringsgronden hebben een nawerkingstermijn. Als je (uitgerekende) bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van deze verzekeringsgrond ligt, krijg je alsnog een WAZO-uitkering. Op basis van bovenstaande zou je geen recht op WAZO hebben, omdat deze termijn al is verstreken.

Overigens schrijf je dat je ziek bent door je zwangerschap. Mogelijk kun je dan een ziektewet-uitkering (ZW) krijgen, maar dan moet je al wel tijdens je WW ziek geworden zijn. Als dat het geval is, kun je alsnog ZW aanvragen. Dat kan via UWV Telefoon (0900 - 9294).

Krijg je de ZW? Dan duurt deze tot je 34 weken zwanger bent, of tot je weer eerder hersteld bent. Op basis van ZW alsnog recht op WAZO. Deze vraag je acht weken voor je uitgerekende datum telefonisch aan.

Op onze website vind je actuele informatie over ZW (http://bit.ly/14jXhSS) en WAZO (http://bit.ly/10Pfvfb).

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare