Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

IK had in 2012 stufie en kreeg ik van mijn ouders 200 per maand, moet ik dit aangeven als inkomen?

ik krijg het geld per maand op een buitenlandse rekening mijn ouders zijn in het buitenland.
valt het niet onder ouderbijdrage? als het een gift is moet ik het dan in mijn aangifte inkomstenbelasting aangeven of een aparte aangifte? zoja; ik heb het niet aangegeven toen ik toeslag aanvroeg moest ik dat wel hebben gedaan ik heb het in 2011 ook niet gedaan.
ik druf de belastingtelefoon niet te vragen want dan moet ik me bsn geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
727

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee dit hoeft dacht ik. Bij cadeaus en giften is het belastingvrij. Dus ook zou zeggen spreek met je ouders af dat ze er bij de overboeking gewoon gift bij zetten.

Toegevoegd na 34 seconden:
Dacht ik niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
is geen gift maar een schenking
Jouw ouders hebben het recht hun kind per jaar een bedrag van ongeveer 5000 euro te geven wat belastingvrij is. Je hoeft dit ook niet op te geven. Die 200 euro van jou is dus belastingvrij.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Dit is geen belastbaar inkomen voor de aangifte inkomstenbelasting.
De ouderlijke bijdrage valt niet onder het fiscaal inkomensbegrip en telt dus ook niet mee voor de bijverdienregeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding