IK had in 2012 stufie en kreeg ik van mijn ouders 200 per maand, moet ik dit aangeven als inkomen?

ik krijg het geld per maand op een buitenlandse rekening mijn ouders zijn in het buitenland.
valt het niet onder ouderbijdrage? als het een gift is moet ik het dan in mijn aangifte inkomstenbelasting aangeven of een aparte aangifte? zoja; ik heb het niet aangegeven toen ik toeslag aanvroeg moest ik dat wel hebben gedaan ik heb het in 2011 ook niet gedaan.
ik druf de belastingtelefoon niet te vragen want dan moet ik me bsn geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee dit hoeft dacht ik. Bij cadeaus en giften is het belastingvrij. Dus ook zou zeggen spreek met je ouders af dat ze er bij de overboeking gewoon gift bij zetten.

Toegevoegd na 34 seconden:
Dacht ik niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
is geen gift maar een schenking
Jouw ouders hebben het recht hun kind per jaar een bedrag van ongeveer 5000 euro te geven wat belastingvrij is. Je hoeft dit ook niet op te geven. Die 200 euro van jou is dus belastingvrij.
11 jaar geleden
Dit is geen belastbaar inkomen voor de aangifte inkomstenbelasting.
De ouderlijke bijdrage valt niet onder het fiscaal inkomensbegrip en telt dus ook niet mee voor de bijverdienregeling.