Als je in de bijstand zit, en je hebt een bijbaantje, moet je dan alle verdiensten weer inleveren, of mag je een gedeelte houden?

Vroeger mocht je volgens mij een gedeelte houden, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is? En hoeveel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Je levert helemaal niets in van je verdienste, dat mag je allemaal houden, je krijgt alleen minder uitkering.

Hoeveel minder is afhankelijk van de gemeente waar je woont.

Toegevoegd na 3 minuten:
"De WWB geeft nog slechts de mogelijkheid om gedurende één periode van 6 maanden aaneengesloten een gedeelte van inkomsten uit arbeid vrij te laten, mits die arbeid naar het oordeel van het college bijdraagt aan de arbeidsinschakeling (artikel 31 lid 2 sub o WWB). De vrijlating bedraagt 25% van de arbeidsinkomsten met een maximum van € 173,00 per maand. De gemeente moet dus bepalen of de arbeid naar haar oordeel bijdraagt aan de arbeidsinschakeling.Buiten deze mogelijkheid mag u dus niets bijverdienen. Alle inkomsten worden gekort op de uitkering."

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=56152

Toegevoegd na 5 minuten:
"Uw bijstandsuitkering wordt verlaagd als u eigen inkomsten hebt. De bijstandsuitkering is immers een aanvullende uitkering die uw eigen inkomsten aanvult tot het bedrag dat voor u geldt (het normbedrag).

Soms wordt een deel van uw loon niet meegeteld als inkomsten. U kunt voor zes maanden een kwart van uw salaris behouden. Er is een maximum van 177 euro per maand. Dit geldt alleen als de gemeente vindt dat deze baan u helpt om uit de bijstand te komen."

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=22210

Toegevoegd na 6 minuten:
"U hebt recht op een bijstandsuitkering indien uw eigen inkomen te laag is om in uw noodzakelijke onderhoud te kunnen voorzien. Deze uitkering is dus als aanvulling bedoeld.
U krijgt alleen bijstand als u geen beroep kunt doen op andere uitkeringen. Daarbij geldt ook dat u slechts een beperkt eigen vermogen mag hebben. De bijstandsuitkering kan worden verstrekt door de sociale dienst van uw gemeente.

Uw eigen inkomen wordt ingehouden op uw uitkering. Bijstandsgerechtigden die met hun (deeltijd-)baan niet genoeg verdienen om uit de bijstand te komen, mogen maximaal zes maanden lang een kwart van wat ze verdienen houden tot een maximum van € 172,- per maand (2006). Voorwaarde is wel dat het werk ertoe bijdraagt dat u op termijn uit de bijstand komt.

Het is mogelijk dat een gemeente deeltijdwerk stimuleert door het verstrekken van een premie. Omdat de regels per gemeente anders zijn, kunt u deze het beste navragen bij de sociale dienst. "

http://geldlenen.ulco.nl/bijverdienen-bijstand/
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, alleen al voor je eerste zin ;-)
rose
13 jaar geleden
Mensen hebben het altijd over inleveren, terwijl daar helemaal geen sprake van is. Irriteert mij altijd mateloos.

Andere antwoorden (4)

Je moet opgeven wat je bijverdient, dat wordt van je uitkering afgetrokken. Geef je niets op dan kan je wel een behoorlijke boete krijgen (want ooit komt het uit)
anneliez
13 jaar geleden
Hier moet je alle extra inkomsten opgeven, die worden verminderd op je uitkering (bijstand) je mag niets bijverdienen. Doe je dat wel, en je wordt niet betrapt, dan heb je geluk, maar komt de gemeente er om een of andere manier achter dat je wel inkomsten had, dan kan je een behoorlijk stuk uitkering terugbetalen en er komt een vette boete overheen, wat is wijsheid....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Bovendien benadeel je anderen als je meer uitkering ontvangt dan waar je recht op hebt door dingen te verzwijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, dus gewoon opgeven die handel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat computersystemen steeds meer gekoppeld worden (en je inkomsten in ieder geval bij de belastingdienst bekend zijn door je werkgever) kun je ervan uitgaan dat het eens uitkomt als je fraudeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee! Er is niemand die beweerd dat ik zelfs maar van plan bent om iets te verzwijgen hoor!
Dus waarom deze discussie deze richting ineens uitgaat is mij een raadsel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt ws doordat er al zoveel mensen voor je zijn geweest die de boel wel hebben bedondert, dus als iemand dan zo'n vraag stelt, inkomsten tijdens bijstand, dat klinkt al zo....Maar goed jij niet, gelukkig maar!
Je bent verplicht om het aantal uren wat je werkt op te geven en wat je er mee verdient. Voorbeeld Als je een bijbaantje hebt van 10 uur per week waarmee je €8,= per uur verdient wordt dit van je uitkering afgetrokken.Als je dat niet doet en ze komen erachter ben je bezig met fraude en word je bestraft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of er wordt gekort en hoeveel bijstand je overhoudt hangt af van het inkomen en vermogen. Daar gelden bepaalde grenzen voor, die ook afhangen van je gezinssituatie. Zie onderstaande bron voor de getallen.