Wat voor kosten zou ik als 18 jarige moeten betalen?

Haay.
Ik word 17 in augustus en dus 18 volgend jaar. Gaat heel slecht thuis, omstandigheden. Ik vroeg me af dat als stel ik volgend jaar op mezelf zou willen wonen, wat voor kosten ik dan allemaal zou moeten betalen? Ik zie soms duizenden papieren op de keukentafel van me vader dat te maken heeft met financien en ik snap er helemaal geen hol van al dat belasting gedoe.

Ten eerste:
Hoe moet ik uberhaubt een huisje vinden?
Aan wie zou ik dan maandelijks huur moeten betalen, gaat dat via een bankrekening ofzo? Ja pff ik weet echt niks hoor was altijd al papa en mamas prinsesje en zij deden alles voor mij.
Zit in die maandelijkse huur ook alles erbij zoals electriciteit geld etc.
Hoe moet ik het doen met me abbonement van me mobieltje?
Ik snap er echt niks van ik doe havo, alleen ik weet nieteens wat het verschil is tussen een bankpas of pinpas en al dat gedoe, omdat ik altijd gewoon geld kreeg van me ouders wanneer ik dat vroeg, heb ook nooit gewerkt.

Nou sorry voor dit levensverhaal hoop echt oprecht dat iemand me kan helpen ben zo ontzettend wanhopig gewoon

Liefs !!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Zou eerst maar eens een baantje nemen en kijken wat je kan verdienen en dan eens gaan kijken wat een kamer huren kost dat zal gauw 400 euro zijn. Dan krijg je te maken met de zorgverzekering 100 euro. Als je een huisje wilt huren ligt er aan waar je woont 500 tot minimaal 600 euro in de maand gas en licht gauw 100 euro in de maand.Dan nog verzekeringen enz.
TurfGraver
6 jaar geleden
"Gaat heel slecht thuis, omstandigheden."
Zo te lezen zou ik die omstandigheden voor lief nemen.
"omdat ik altijd gewoon geld kreeg van me ouders wanneer ik dat vroeg, heb ook nooit gewerkt."
Betere (financieel) omstandigheden ga je niet krijgen. :x
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In koeieletters:
EERST VOOR VAST INKOMEN ZORGEN
OF EEN RIJKE VRIEND(IN) EN DAN -ALSNOG- VOOR INKOMEN ZORGEN! V: huisje vinden?
A: schrijf je in als woningzoekende bij je gemeente
V: Aan wie zou ik dan maandelijks huur betalen?
A: Via je bankrekening aan het huurbedrijf/woningcorporatie
V?:Ja pff ik weet echt niks hoor was altijd al papa en mamas prinsesje en zij deden alles voor mij.
A: Mazzelpik ik zou het nog ff bijleggen
V: Zit in die maandelijkse huur ook alles erbij zoals electriciteit geld etc.
A: Nee. En houd ermee rekening dat je de eerste termijn huur soms ook dubbel moet betalen. Gas en licht betaal je aan je stroomleverancier (Eneco etc.)
A: Hoe moet ik het doen met me abbonement mobieltje?
V: Betalen en omzetten op jouw naam dus. Of nieuw abbo nemen :-)
V: Ik snap er echt niks...
A: Ha wist ik destijds ook niet. Alles zelf en van anderen geleerd. Ik baal ervan dat me op school niets geleerd was over polissen of pensioenen.
PS: Bankpas en pinpas zijn hetzelfde :-)
Parra187
6 jaar geleden
@wernervs ''En houd ermee rekening dat je de eerste termijn huur soms ook dubbel moet betalen''
bron? hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord en ik ben ook van plan dit jaar op mezelf te gaan wonen en zou hier graag meer over willen weten.
TurfGraver
6 jaar geleden
Parra187, ook wel borg genoemd.
https://www.huurwoningen.nl/nieuws/hoe-hoog-mag-de-borg-zijn-en-wat-zijn-mijn-rechten-als-huurder/

Antwoorden (2)

Als je op jezelf gaat wonen komt er heel veel op je af, en moet je ook veel zaken regelen. Ik kan een hele lijst met kostenposten gaan noemen, maar ik vrees dat ik posten vergeet, die jij wel moet weten. Dit betreft o.a. het huren van woonruimte, maar ook verzekeringen, en het regelen van je bankzaken. Dit geldt overigens niet alleen als je op jezelf gaat wonen, maar sommige zaken moet je ook regelen als je 18 wordt en bij je ouders blijft wonen.
Ik wil je graag verwijzen naar de site "Wijzer in geldzaken". Daar staat veel informatie over alles wat je moet regelen.
6 jaar geleden
Volgend jaar krijg je zorgtoeslag (wel aanvragen) en ga je waarschijnlijk de premie van je eigen zorgverzekering betalen. Je krijgt na de Havo ook studiefinanciering (moet je ook aanvragen) Voor deze zaken is een Digid noodzakelijk. Als je die nog niet hebt moet je die zo spoedig mogelijk aanvragen.
Als je gaat studeren kan je studiefinanciering krijgen. Dat is wel een lening tegenwoordig. Dus een klein baantje erbij zorgt ervoor dat je minder hoeft te lenen. Overigens geven veel ouders een bijdrage voor het studeren. Ze betalen bijvoorbeeld het collegegeld.
Een eigen woning zal er niet inzitten. Bijna alle studenten die niet meer thuis wonen huren een kamer.

Wie jou met de zaken die op je af komen kan helpen: vrienden, maar ook kan je eens naar het Sociaal Wijkteam toestappen. Deze wijkteams zijn in 2015 begonnen en landelijk uitgerold. De meeste gemeentes hebben sociale wijkteams. Ook zijn er teams die gespecialiseerd zijn in: jeugd en gezin. Tenslotte zijn er vrijwilligerscentrales die mensen, dus ook jou, kunnen begeleiden bij hun financiële en administratieve vragen / zaken.

Gewoon beginnen dus en niet te lang uitstellen. Je wordt binnenkort 18 jaar en dan veranderen er een heleboel zaken.
Het Nibud geeft ook goede tips aan scholieren / studenten / jeugdigen. Lees de link in de bron.
Toegevoegd op 04 april 2018 21:18: bron, tekst
fisbel
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
De vraagstelster schrijft niets over een geplande vervolgstudie na de havo. Dan krijgt zij dus ook geen studiefinanciering. Wie geen opleiding volgt, krijgt ook geen studiefinanciering.