Teveel vermogen voor huurtoeslag, telt een auto ook mee in dit vermogen? Of zijn er andere opties om onder de grens te komen?

ruim 80.000 euro na koophuis verkoop

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Opties om onder de grns te komen ?? Het is geen SPORT ; het is een 'uitkering' voor mindervermogenden. Als je dat niet bent, heb je geen recht op huurtoeslag. Lijkt me logisch.
TurfGraver
7 jaar geleden
U heeft het dus niet 'nodig'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maximale huurtoeslag is €342,-/maand. Als je die 80k belegd met een 5% rendement op jaarbasis dan heb je al meer... Vandaar dat wat jij wilt niet kan en je zou je ogen uit je kop moeten schamen!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Erna55
7 jaar geleden
Waaom wil je zo graag huurtoeslag terwijl je het echt niet nodig hebt ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toelsagen en uitkeringen zijn bedoeld voor mensen die het nodig hebben. Door dit soort "grapjes" gaan al onze belastingen omhoog. Lekker hoor, geld wegpikken van mensen die het wel nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt ook die €80.000 doneren aan een goed doel en dan een uitkering aanvragen als je dat zo graag wil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat een auto niet tot het vermogen behoort wens ik te betwijfelen. Zelf heb ik ooit de vermogenstoets voor huursubsidie moeten doen bij mensen die huursubsidie genoten. De auto werd wel degelijk tot het vermogen gerekend. Daartoe waren tabellen beschikbaar om de auto naar levensduur en type etc. te waarderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit je andere vraag maak ik op dat dit een tijdelijke situatie zou kunnen zijn vanwege de mogelijke aankoop van een ander huis. In dat geval zou ik me niet teveel zorgen maken. Mocht je het geldbedrag willen investeren tegen 5% rente dan weet ik wel wat stabiele beleggingen voor je waar zelfs garantie-en/of zekerheden gegeven kan worden.

Antwoorden (1)

Je kunt het uitgeven. Dat is dan ook de enige legale optie die je hebt. Een auto telt niet mee voor je vermogen.

Als je nét onder de grens zit zijn er nog wat 'trucjes' - als je het zo wilt noemen - die niet aangemoedigd worden maar ook niet tegen de wet zijn. Zo kun je wat contanten opnemen omdat je de eerste 500nogwat aan contant geld niet hoeft op te geven, en je kunt bijvoorbeeld de premie voor je ziektekostenverzekering of andere verzekeringen alvast in december voor een heel jaar vooruit betalen. Maar als je 80 000 euro hebt, dan zit je zó ruim over die heen dat je daarmee niet geholpen bent en persoonlijk denk ik dat je daar dan ook uit kunt concluderen dat je gewoon niet behoort tot de groep waarvoor huurtoeslag bedoeld is.

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik heb even een bron toegevoegd waarin je kunt vinden wat NIET meetelt als vermogen in box 3. Daar vind je onder meer:

•roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
Bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning.

Datzelfde geldt trouwens voor bijvoorbeeld kunstvoorwerpen, tenzij je de kunst vooral hebt als belegging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk is een koophuis kopen over een tijdje toch gunstiger denk je niet?
anneliez
7 jaar geleden
volgens mij telt een auto wel als vermogen (wel als je bijstand krijgt heb ik ooit gehoord)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je dat geld hebt, in theorie in elk geval wel. Als je een laag inkomen hebt waarbij je afhankelijk bent van huurtoeslag, is die vermogensgrens een plafond waar je eigenlijk nooit echt overheen kunt komen. Start je met een vermogen dar ruim boven die grens ligt, dan zul je daar langzaamaan op gaan interen net zolang tot je wél onder de grens zit (24000nogwat voor een alleenstaande, het dubbele voor een stel). Tenzij je niet echt afhankelijk bent van je huurtoeslag, maar dan zou je óf al zo weinig toeslag krijgen dat het amper de moeite is, óf je moet je vermogen laten renderen op zo'n manier dat het je meer oplevert dan je anders aan toeslag zou hebben gehad. En dat lage inkomen dat je blijkbaar hebt - anders kwam je toch al niet in aanmerking voor huurtoeslag - zou bij kopen ook eens problemen kunnen opleveren. Ik heb geen verstand van hypotheken, maar ik hoop dat het met dat inkomen lukt om een gedeeltelijke hypotheek te krijgen. Het scheelt allicht een slok op een borrel met het vermogen dat je al hebt, maar ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je niet op zoek bent naar een huis c.q. veredelde studentenkamer wat je met die 80k zonder hypotheek kunt kopen. Het hangt er dan een beetje vanaf in welke prijsklasse je zoekt. Als je vrij spoedig structureel hogere inkomsten verwacht, dan kun je bijna altijd beter kopen. Een hypotheek krijgen is dan zeker met dat geld op je rekening geen probleem meer, en blijf je dan huren dan ga je ook nog te maken krijgen met een heel rap stijgende huur. Hoe dan ook zou ik je adviseren eens met een hypotheekadviseur om tafel te gaan zitten. En ga je niet op korte termijn kopen, zoek dan een goede financieel adviseur om je te helpen je vermogen te laten renderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Anneliez: de Bijstand heeft hele andere definities en regels dan de Belastingdienst. Ik kan zo snel geen duidelijke bron vinden (alleen deze: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2016/voorwaarden_2016/vermogen/ ) maar het komt er op neer dat een auto waar je gewoon in rijdt, en andere dingen die je zelf gebruikt, niet meetellen voor het vermogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken. Er is natuurlijk wel een buffer als we een huis zouden kopen zou dat voor rond de 90.000 euro zijn en uiteraard zonder hypotheek gelijk aflosbaar. Maar ja wat daarna rust de vraag? Dan zit je weer zonder inkomen, mag je dan wel in het koophuis blijven wonen? Waarschijnlijk word het dan leenbijstand en daarna? Wat is wijsheid?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt geen inkomsten op dit moment, begrijp ik dat goed? Als je geen hypotheek nodig hebt dan is kopen wellicht wijzer. Maar verwacht je lang zonder inkomen te zitten en dan inderdaad bij de Bijstand uit te komen? Vanaf een bepaalde overwaarde heb je geen recht op Bijstand, de precieze grenzen zou ik na moeten zoeken. Ik zou in dat geval in elk geval niet gaan kopen zonder eerst met de gemeente te overleggen. Je hebt namelijk ook geen recht op Bijstand als je tot kort voor je aanvraag nog vermogen hád. @Anneliez: ik heb de bron gevonden en toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar stel dat je er 2 jaar woont, de vaste lasten moeten toch betaalt worden, dus is er toch maandelijks inkomen nodig. Ik zal trouwens eens achter een adviseur gaan, want er is opzich een luxe maar ook weer niet praktisch.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarom zou ik ook eerst overleggen met de gemeente als je verwacht een beroep te moeten doen op Bijstand. Daarvoor geldt een veel lagere vermogensgrens, en ze gaan dus terugkijken bij je aanvraag. Als dan blijkt dat je een paar maanden daarvoor nog ruim boven die grens zat, dan krijg je geen Bijstand. Zeker niet als duidelijk is dat je al wist dat je een beroep zou moeten doen op Bijstand. Van 80k kun je namelijk een beste tijd leven. Je mag vermogen opsouperen met 1,5 maal Bijstandsnorm per maand, dus als ik er vanuit ga dat je alleenstaand bent is dat grofweg 52 maanden voor je onder de norm zit, en voor een stel zo'n 33. Maar begrijp ik het nu goed dat je geen inkomsten hebt? Verwacht je die wel weer te hebben binnen afzienbare tijd?
TurfGraver
7 jaar geleden
U mag een huis (vrij op naam) kopen en daar gaan wonen maar de bijstand die u dan eventueel ontvangt mag later afgetikt worden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand
TurfGraver
7 jaar geleden
Overigens is de kans groter dat ze zeggen, verkoop de boel maar weer en ga huren om met de vrijgekomen geld in je eigen levensonderhoud voorzien. (Je huis opeten...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, dat was het overzicht wat ik zocht. Dus met een overwaarde boven de 49 900 krijg je in principe leenbijstand inderdaad. Verder gaat de gemeente bij aanvraag meestal drie maanden terug om ook je vermogen te beoordelen, dus als je binnen drie maanden na aankoop huis zou aankloppen voor Bijstand, krijg je het waarschijnlijk niet. Na die tijd hooguit leenbijstand. Tja. Vandaar mijn advies om éérst te overleggen met een Bijstandsconsulent. Als ze bereid zijn om pragmatisch te denken en af te wijken van vast beleid, zouden ze eigenlijk moeten berekenen wat voor de gemeente het meest voordelig is. Afhankelijk van het perspectief op werk kijken wat de gemeente het minste kost: je toestaan een huis te kopen en een lagere Bijstand verstrekken omdat je geen woonlasten hebt, of je eerst je vermogen laten opsouperen en daarna volledige Bijstand toekennen. Maar of ze zo pragmatisch denken? Ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan de andere kant, met teveel vermogen maak je ook geen kans op een sociale huurwoning, dus leenbijstand en daarna huur betalen over de koopwoning lijkt mijn toch het meest voor de hand leggende. Bovendien is een buffer overhouden altijd handig, mocht je bijstand nodig hebben zal dit pas na een jaar aangevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij is nog nooit gevraagd naar informatie over mijn spaarrekening bij het aangaan van een huurcontract. Voor zover mij bekend wordt daarbij niet naar vermogen gekeken. Nu is je situatie me nog steeds niet duidelijk (als je geen antwoord wilt geven op de vraag of je inderdaad geen inkomen hebt nu, heb ik liever dat je dat gewoon zegt want dan hoef ik mezelf niet te blijven herhalen) maar echt: overleg eerst met iemand van de sociale dienst als je een woning wilt kopen en je verwacht binnenkort Bijstand nodig te hebben. Anders moet je misschien de woning weer verkopen of heb je helemaal geen recht op Bijstand en dan ben je nóg verder van huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Turfgraver waarom woning kopen vrij op naam? Dus in principe een nieuwbouwwoning en geen bestaande woning?
TurfGraver
7 jaar geleden
Hajete, ik bedoelde afgelost (geen hypotheek) en niet von.