Hoe moet je aantonen dat het forfaitaire rendement voor jouw overige bezittingen in box 3 niet klopt?

Vooruitlopend op vermogensbelasting voor 2023. Tot 2026 worden nu verschillende forfaitaire rendementen gehanteerd voor banktegoeden, overige bezittingen en schulden voor box 3. Hoe moet je aantonen dat geld dat stilstaat op een beleggingsrekening geen belegging is maar eigenlijk spaargeld - dat ontstaan is uit uitgaven minus inkomsten - is? Dus het scenario dat er een aanzienlijk deel onbelegd vermogen is dat dus het grootste deel van de tijd - zo niet, het hele jaar - in cash gestaan heeft op een beleggingsrekening. Moet je daarvoor bezwaar maken en print screens geven van je cash positie gedurende de tijd voor en na de peildatumarbitrage en/of peildatum?

een jaar geleden

Het beste antwoord

De exacte wetgeving hiervan is er nog niet. Maar het lijkt mij dat er geen aanleiding is om een beleggersrekening aan te merken als spaar omdat dat nu ook niet het geval is. Maar bezwaar maken daar tegen kan natuurlijk wel wat zal leiden tot een rechtszaak. De motivatie is mogelijk van gelijke strekking alsmbt de verplichte verdeling spaar belegging al zal het belang veel geringer zijn in de meeste gevallen.
Ik schreef dat een beleggersrekening nu ook al spaar is vermeld. Dat is onjuist omdat deze kwalificatie er tot nu toe niet toe deed. Het is dus inderdaad onduidelijk of het spaar of belegging is. Opvallend is wel dat voor een beleggersrekening ook het garantiestelsel van toepassing is, itt de effectenrekening zelf. Mogelijk dat deze dan toch als spaar wordt aangemerkt.
Ook de rente over de beleggersrekening doet eerder denken aan een spaarrekening. De Rabobank schrijft hierover:
"De rente van de Rabo BeleggersRekening is variabel. Dit betekent dat de rente ieder moment kan wijzigen. De rente is afhankelijk van de hoogte van het tegoed. Wij berekenen de rente op basis van twee saldoschijven. Is het tegoed bijvoorbeeld € 120.000, dan geldt over het deel van het saldo boven de € 100.000 het rentepercentage dat hoort bij de tweede saldoschijf. In onderstaand schema zie je de actuele rentepercentages op jaarbasis per saldoschijf."
Toegevoegd op 03 oktober 2022 18:36: tekst
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uiteraard mag iedereen bezwaar maken maar ik geef het volgende mee:

@ de peildatum voor box 3 staat al jarenlang in de wet: 1 januari. Als een belegging die op 1 januari nog eur 250.000 waard was op 5 januari nog "maar" eur 200.000 waard is dan heb je pech. En geluk als hij op 5 januari eur 300.000 waard is - maar dat wordt niet als een bezwaar gevoeld. Hetzelfde: als je eind december je huis verkoopt en de opbrengst op 1 januari op je bankrekening staat, heb je ook pech voor box 3. Dat je datzelfde geld gaat besteden aan een nieuwe woning later in januari is ook niet relevant.

@ Er is gekozen voor forfaitaire percentages. Dat heeft voor- en nadelen. Maar met forfaits krijg je nooit het exact juiste bedrag. Als dat de bedoeling was geweest, had de Haagse politiek de wetgeving daarop tijdig aan moeten passen.

Misschien je beleggingsrekening opzeggen en het saldo overboeken naar een spaarrekening? Forfaitair percentage daarvan is lager. Maar als de beleggingsrekening wel goed had gerendeerd, ben je daarmee beter uit...
Computoon
een jaar geleden
jonas1990
een jaar geleden
Ik lees over een mogelijke 2e peildatum (oktober, maart): Bij https://www.consumentenbond.nl/belastingaangifte/zelf-aangifte-doen/wat-is-vermogensbelasting onder 'Anti-misbruikbepaling' staat o.a. "Verkoop je tussen 31 oktober en 1 januari en koop je tussen 1 januari en 31 maart? Dan moet je aantonen dat dit handelen zakelijk is geweest. Geld verdienen met de transacties door de veranderingen op de beurs is zakelijk. Wij verwachten dat het laatste woord hier nog niet over gezegd is. Als er meer bekend is, laten we het weten." Bij https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/belastingschijven-en-tarieven-2023/ staat iets soortgelijks: "Dit betekent dat transacties gedaan vóór 1 oktober en ná 31 maart sowieso niet als arbitragehandeling worden aangemerkt. "
Computoon
een jaar geleden
Ben benieuwd of men het voor elkaar krijgt een controlesysteem te maken om het "binnen box 3 hoppen" te signaleren. Regels rond het "boxhoppen" tussen box 1 en box 3 staan al in de wet (art. 2.14 Wet IB 2001)
jonas1990
een jaar geleden
Ik lees op www.financieelonafhankelijkblog.nl: "Afhankelijk van het feit of die beleggingrekening aangemerkt kan worden als een deposito volgens de criteria van de WFT of niet zal het aangemerkt worden als banktegoed of als overige bezitting" Dus wellicht is dat het meest geschikte antwoord of je het wel/niet hoeft aan te tonen.