Mag je een gratis telegraaf meenemen en verkopen?

bijvoorbeeld bij de macdonalds kan je de televaag gratis meenemen. Als je het vraagt mag je er zelf, meestal dan. meerdere meenemen.

maar zou je deze dan weer mogen verkopen. ergens anders in het centrum?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je mag alles wat je wilt tweedehands verpatsen. De vraag is of je er geld voor krijgt, maar wat van jou is, mag jij verkopen. Al zal er niet gek veel markt voor zijn.

Wat NIET mag is een hele stapel van die kranten meenemen om elders te verkopen ; je hebt gewoon recht op één enkele krant. Wat je meer meeneemt is gewoon diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In België is het onrechtmatig aanbieden van een goed of dienst dat aangeboden wordt onder omstandigheden die minder gunstig zijn dan de normale marktvoorwaarden, strafbaar. Deze illegale praktijken worden bestraft met geldboetes die variëren naargelang de intentie van de dader:

1) overtredingen hierop: boetes van 500 tot 10 000 euro
2) overtredingen ter kwade trouw hierop: boetes van 500 tot 20 000 euro
3) (verdere zie ejustice.just.fgov.be)

Als jij dus een krant zou verkopen, met de kennis dat je een GRATIS krant verkoopt, betekent dit dus dat je een overtreding ter kwade trouw maakt op deze wet en dus een boete van 500 tot 20 000 euro kan krijgen.

NOOT: deze wet regelt ook de sanctionering van andere, bedrieglijke, oneerlijke handelspraktijken:

" Art. 127. Met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met geldboete van 26 tot 20 000 euro of met een van die straffen alleen worden gestraft, zij die de artikelen 91, 12°, 14°, 16° en 17°, en 94, 1°, 2° en 8°, betreffende de oneerlijke handelspraktijken [1 en artikel 99]1 overtreden."

Toegevoegd na 7 minuten:
En rekening houdend met het subjectief recht (dus dat de rechtbank niet enkel de regel volgt, maar ook maatschappelijke tendensen, de eigen intuïtie of ooggetuigen volgt en dus subjectief berecht) kan er twijfel ontstaan tussen het overtreden of het ter kwade trouw trouw overtreden.