Als ouders een forse schuld hebben en die overlijden, wordt die schuld dan op naam gezet van de kinderen?

Moeten de kinderen dan zeg maar de schuld afbetalen? Zo niet, wat wordt er dan gedaan met die schuld?

Toegevoegd na 53 minuten:
Het is een huurschuld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (6)

Als er geen testament is wordt de nalatenschap onder de kinderen verdeeld.
Dat geldt zowel voor positieve als voor negatieve zaken.
In geval van schuld is het dus het beste als je ouders jullie onterven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoogstens zou de belastingdienst dan successierechten aan jullie moeten betalen. Maar de belastingdienst kennende zou ik daar maar niet op rekenen.
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Onterven - vindt Reddie dat werkelijk een goed advies (.......????)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook je erfenis weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha zou mooi zijn als je al jaren geen contact meer hebt met je ouders, zij hebben geen testament en ze overlijden..zit je daar met tonnen schuld terwijl je ze al 20 jaar niet gezien hebt. Je kunt een erfenis inderdaad weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje ; ja, dat kan zeker gebeuren als je niet tijdig maatregelen neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een erfenis weigeren..dus dat kan niet altijd..
Je kunt als kind de ervenis verwerpen en dus niet accepteren. De schulden worden dan doormiddel van verkoop voldaan. Alles wat niet betaald kan worden uit de nalatenschap komen dan te vervallen.
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Minderjarige kinderen mogen geen schulden in de maag gesplitst krijgen. Daarom worden de erfenissen waar minderjarigen bij betrokken zijn ALTIJD beneficiair afgehandeld.
ronron1212
12 jaar geleden
dat klopt maar wie zegt dat ze minderjarig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Maar let er goed op dat je niets,maar dan ook niets uit het huis van je ouders meeneemt.
Zelfs al zou ja maar een theelepeltje meenemen,dan heb je de erfenis al aanvaard.
Ja dat klopt. Je erft OOK schulden. Maar je kan de erfenis ook weigeren als je weet dat er schulden zijn. Dit is trouwens alleen zo als beide ouders tegelijk overlijden. Zo niet, dan gaat de schuld over naar de achtergebleven partner. Het erfrecht is heel ingewikkeld. Lees de volge site maar eens door als je alles precies wilt weten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; je mag wel afstand doen van de erfenis, maar dan doe je OOK afstand van ALLE spullen, ook persoonlijke bezittingen en dergelijke. Het is niet zo dat je effe alleen de schulden kunt weigeren ofzo.
Mocht het zo zijn raadpleeg een notaris . Maar er zijn 3 manieren van het ontvangen van een erfenis . Zonder voorbehoud met de lusten en lasten . Onder voorwaarden(eerst even kijken:) ) :) beschrijving enz : En nog verwerpen Vd totale erfenis . Nogmaals de notaris , maar ook bij de griffie Vd recht bank goed gratis advies (nee geen advies:)dat mag niet maar de mogelijkheden kunnen daar worden besproken )wel binnen een bepaalde periode na overlijden moet een keus gemaakt worden . Ja als er geen geld is , kunnen de schuld eisers fluiten naar hun geld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Das ook niet waar want de schuldeisers pluizen de hele familie uit om aan geld te komen. Tot aan je neefjes of nichtjes maar dat geld zal er komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom op tijd advies , griffie of notaris . Hoe je de erfenis het beste kunt ontvangen , doe je niks en accepteer je de erfenis zonder voorbehoud , ja dan het zo gaan als je schetst . Dus eerst goed uitkijken als je wat erft ! Er kunnen haken en ogen aan zitten , en ja daar moet je je zelf voor informeren niet hier alleen voor wat globale kennis maar raadpleeg een expert . Zo als al genoemd .
fisbel
12 jaar geleden
Kapperkort: misschien geeft u een goed advies.
Maar door het 'stuiterbal' Nederlands is dit moeilijk om te beoordelen. Minderjarige kinderen mogen niet met een schuld worden opgezadeld. Daarom worden de erfenissen waar minderjarigen bij betrokken zijn ALTIJD beneficiair afgehandeld. En is het advies nou gratis of niet? In uw antwoord: de ene keer wel, de andere keer niet. 't Kan vriezen of dooien dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag staat dacht ik alleen kinderen . Er werd niet gevraagd of het gratis is . Maar vaak is een info gesprek bij notaris , of notaris tel gratis . Bij die griffie , waar je feitelijk de melding vj voorbehoud moet doen (is info gratis ) maar er zijn mogelijk leges aan verbonden bij verwerpen of voorbehoud . Ik heb expres bijna geen termen gegeven , maar alleen er zijn 3 vormen van acceptatie erfenis . Doe je niks dan wordt het van zelf acceptatie met lasten en lusten makkelijk gezegd . En er is een termijn om je mogelijk andere wensen kenbaar te maken, bij de griffie , evt met behulp notaris . Bij minder jarige wordt of is al geregeld een soort van tijdelijke bewind voerder aangesteld . Maar daar heb ik geen ervaring mee .
Nee, de schuld wordt niet op naam gezet van de kinderen. Het is mogelijk dat de verhuurder dat wel probeert maar als er afstand wordt gedaan van de erfenis of nalatenschap hoeven de schulden niet betaald te worden. Er moet wel een verklaring afgelegd worden en die kost € 95,00. Dit kan d.m.v. een formulier dat bij de betreffende arrondissementsrechtbank opgevraagd kan worden. Zie ook bron.

Heel veel sterkte toegewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen testament is, dan komt de hele erfenis in een boedel.

Als nabestaande kun je:
- de boedel aanvaarding, dat betekent: alle bezittingen EN alle schulden
- de boedel verwerpen
- de boedel aanvaarden onder voorbehoud: je kunt dan kijken wat de waarde van de boedel is. Als de schulden meer zijn dan de bezittingen, kun je hem dan alsnog verwerpen.

Het gaat dus om de vraag: bezittingen meer waard dan schuld? Zo nee, dan verwerpen.