Waarom willen criminelen een groot bedrag bij bijv. Een student storten waarvan hij een deel mag hebben en de rest moet afstaan aan hun ?

Ik hoorde dit net op half 8 live van john van de heuvel maar vroeg me af waarom dit nut heeft voor criminelen en van welk rekening wordt dit afgeschreven en waarom doen ze dit niet met hun eigen rekeningen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nvb.nl/home-nederlands/nieuws/nieuwsberichten/campagne-tegen-groeiend-aantal-geldezels.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit heb ik ook een keer gehoord, volgens mij doen ze dat zodat ze niet nagetrokken kunnen worden.. maar zeker weet ik het niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt de eigenaar van de rekening draait er voor op en de daders gaan vrijuit. Meestal denken de geldezels niet aan de gevolgen van een pas en pincode uitlenen voor geld. Uiteindelijk zijn ze zelf ook slachtoffer.

Antwoorden (4)

Stel dat ik een webwinkel hack en 30.000€ verdien... Dat geld wil ik ooit opnemen. Het moet naar een ander bankrekeningnummer maar wel zodanig dat ik er niet aan gekoppeld wordt...
Snap je m?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke snap dat gedeelte ma als jij een web winkel hackt waar ga je dat geld heen sture in de tussentijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus naar iemand die je waarschijnlijk voor die tijd al mee hebt afgesproken dat die dat goed vind...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geld wordt op een rekening van een betaalprovider gestort. Mollie is zo'n bedrijf bijvoorbeeld, Buckaroo ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben al iets wijZer maar snap het niet helemaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijker kan ik het niet uitleggen
Dat is dat ze het geld veilig door kunnen sluizen na bijv. Illegaal verkregen geld. Dan maken ze gebruik van jouw rekening (bijv. Als tijdelijke opslag) (het geld moet immers ergens heen!) hier geven ze dan geld voor. Mocht de bank of politie erachter komen dan is het ook in veel gevallen zo dat niet de criminelen maar het slachtoffer ervoor moet opdraaien. (het stond immers op jouw rekening) Geef daarom ook nooit je pas en pincode aan iemand anders :)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kunnen witwaspraktijken zijn, maar in de meeste gevallen is het zelfs oplichting, bijvoorbeeld door het geld te storen met een ongedekte cheque uit het buitenland. Als je dan een deel overmaakt stort de bank ook het geld terug omdat de cheque niet gedekt is.

In de meeste gevallen gaat het om gestolen geld en iemand die zijn rekening hiervoor aanbiedt is een geldezel. Als je wordt gesnapt wordt je vervolgd voor fraude en kunnen banken je voortaan weigeren als klant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de kans dat je gesnapt wordt is bijna 100%
Het gaat hier uitsluitend om zwart geld uit criminele activiteiten wat witgewassen moet worden. Geldtransacties (en dan met name contante) worden steeds meer gevolgd waardoor de pakkans groter wordt. Om dit nu te omzeilen wordt steeds meer gebruik gemaakt van studenten die dan een klein bedrag krijgen van hetgeen ze gestort hebben.
Geld is dan wit en het risico voor de student.