Is het illegaal om zelfgehaakte knuffels uit een patronenboekje te verkopen?

Dus als ik een knuffel haak uit een patronenboekje, en dat ik die dan verkoop op bijv. Etsy.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Dat verschilt van patroon tot patroon, en zul je dus in het boekje moeten opzoeken dan wel aan de schrijver moeten vragen.

Normaliter is het geen probleem. Het patroon ZELF mag je niet doorverkopen, maar de dingen die je er mee gemaakt hebt vaak wel, zij het niet altijd op commerciële basis. Ook dat wordt vaak vermeld op het patroon.

Gaat het om een figuur onder licentie, dan is het vaak NIET toegestaan de eindproducten te verkopen, hooguit voor een goed doel. Denk aan een disney-figuur of ander tekenfilm-karakter. (Zo mogen mijn Barbapappa's van AT niet commercieel verkocht worden). Hoewel de meesten te boek staan als 'lookalikes' , en dan zijn de regels weer iets soepeler.

Als je knuffels wilt gaan verkopen op Etsy wens ik je trouwens veel succes, want Nederland is eigenlijk geen markt, en daarbuiten (net name Australië en Amerika zijn goede markten) zijn de verzendkosten ZO hoog, dat je nauwelijks een goede maakprijs kunt vragen. Ik doe heel incidenteel opdrachtenwerk, maar eigenlijk is het liefdewerk-oud-papier. En tassen of knuffels waar ik in Amerika rond de 80 euro voor krijg, kan ik in Nederland voor een tientje nog niet slijten ; nauwelijks de materiaalkosten.

Voor de veiligheid verkoop ik alleen eigen ontwerpen, maar ik weet dat de meeste ontwerpers (waaronder ook ikzelf) niet heel moeilijk doen over het doorverkopen van handwerk. Zoals je ook een taart mag verkopen waarvan je het recept uit een boekje hebt gehaald.