Is het gangbaar om het lidmaatschap van een organisatie/vereniging zoals Mensa te vermelden op je CV?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Amadea
12 jaar geleden
Bij de mensa ging ik wel eens eten. Ik zie het nut er niet van om dat op je CV te zetten. Dat is toch geen werkervaring?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lol:
Ik zou het niet doen ; iedereen die GEEN mensa-lid is vindt het op zijn minst pretentieus. En je zult maar net een baas hebben die het net NIET gehaald heeft......
En zoals je weet zegt algemene intelligentie weinig tot niets over hoe je gaat werken ; meer over hoe goed je puzzeltjes kunt oplossen (waarbij de mensa-testen ERG eenzijdig zijn), en dat is lang niet overal relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, die (oefen)test is nog eenzijdiger dan ik me herinner ; alleen ruimtelijk inzicht en een paar getallenrijtjes. Geen logica, geen taal, en mijns inziens ZO simpel dat iederéén daar wel hoog moet scoren volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die thuistest houden ze volgens mij expres redelijk eenvoudig, ze moeten toch genoeg aanmeldingen hebben om nog voor een beetje een aantrekkelijke prijs de 'echte' testzittingen te kunnen aanbieden, lijkt me. Ze zullen liever een brede eerste selectie doen en alsnog na de zitting van de testen een groep afwijzen, dan andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die indruk had ik ook al een beetje; dat testje race je in vier minuten overheen. Maar.... de officiële test is beduidend moeilijker en ook 'taalvrij' en selecteert dus uitsluitend mensen die een goed ruimtelijk inzicht en rekenkundig vermogen hebben ; geen mogelijkheid dat te compenseren met taal of logica, twee andere belangrijke peilers van een complete IQ-test en vaak meer het terrein van vrouwen. Je mag echter wel toegelaten worden met een goede uitslag op een andere officiële intelligentietest, die wel alle gebieden beslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet doen trouwens. Het is geen werkervaring, en zoals Marleen zegt, ook niet erg veelzeggend. De Mensa-testen zijn ook niet zo valide en betrouwbaar als een binnen de psychologie gangbare IQ-test, en ook de waarde van die laatste testen is zeer relatief. Het enige wat je met die vermelding wilt zeggen, is: "hé, ik ben best slim hoor!" En sorry, maar het zijn niet alleen de mensen die zelf níet slagen voor zo'n test, die het arrogant of gewoon vreemd vinden dat je daar op zo'n manier aandacht voor vraagt.
Reddie
12 jaar geleden
Als je de website van Mensa analyseert moet je tot de conclusie komen dat het een exclusieve club van zielige loosers is.
Lijkt me geen aanbeveling.

Het beste antwoord

Niet veel mensen doen het, maar ik doe het wel.
Het is misschien een beetje cocky maar mijn ervaring is dat alleen medeleden het 'zien' en de rest er gewoon overheen leest. Daarbij is het ook een mooi punt om het onderwerp bespreekbaar te maken mocht je dat prettig / nodig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Of hetgangbaar is weet ik niet. Of het positief kan werken hangt af van de functie waarop je solliciteert. Ook of er daarnaast nog veel positieve aspecten op de cv zijn gemeld.

Maar een Mensa-lid dat dit meldt doet mist het inzicht dat het goed kunnen functioneren en goede prestaties zeker niet alleen van de mate van (hoog)begaafdheid zijn afhangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het meer als toegevoegde waarde en niet als ultiem wapenfeit. Het is slechts 1 regel.in een lange lijst van wetenswaardigheden.
Ik vermeld het juist om de ander er van op de hoogte te stellen, aangezien het niet alleen maar geweldig is maar ook zijn negatieve kanten heeft. Slim zijn is een afwijking, en het is prettig als dat bekent en bespreekbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als jij dat bekent dan vind je dat slim?