Heeft ontslagvergoeding ook invloed op een wia uitkering??

Mijn vrouw heeft in februari 2009 ontslag gekregen, en heeft daarbij als ontslagvergoeding.,een klein bedrag mee gekregen (5000 euro) is ook alles over betaald, zoals belastingen ,ingeleverd op zorg toeslag en zo.. ze kreeg vanaf februari een ww uitkering van 540 euro inclusief vakantie geld per maand. in 2010 is ze ziek geworden ,dit loon bleef ze houden in de ziektewet.
ze is wia 100% afgekeurd nu. dit heeft ze deze week te horen gekregen, alleen de berekeningen voor de wia uitkering is veel hoger dan het geld wat ze de afgelopen 2 jaar heeft gehad. ze gaat van een dagloon van ongeveer 25 euro naar een dagloon nu 75 euro. ze kijken dus naar het loon van het jaar daarvoor, wanneer je ziek bent geworden, en dat was 2009 voor mijn vrouw, en daar zat dus de ontslagvergoeding idd bij in, wat haar jaar inkomen hoger heeft laten uitkomen. we zijn bang dat er hier een foute berekening is gemaakt. alleen haar jaaropgave/loonstrook geeft dit wel op als inkomen.
is het terecht dat ik van 25 euro dagloon nu in de wia naar 75 euro ga? heb ik er echt recht op? wie kan ons duidelijk antwoord geven.we zijn bang dat we heel erg in de problemen komen en alles weer terug betalen moeten als het niet zo is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De berekening van het loon gaat uit van de laatste 2 jaar dat ze gewerkt heeft.

De ontslagvergoeding mag niet in de berekening worden meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord dus plusje, maar een bronvermelding zou denk ik voor de lezer prettig zijn voor de onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard gewoon Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, van 10 november 2005.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niet in waarom de uitkering nu in gevaar komt, je kunt altijd zelf om een herberekening vragen.

Andere antwoorden (1)

Beste Theoknigge,

Ik kan zonder dossier helaas niet inzien hoe het dagloon van de WIA-uitkering is berekend.
Het verschil in dagloon ZW en dagloon WIA lijkt me erg groot.

In dit geval is het verstandig dat UWV opnieuw kijkt of de dagloonberekening WIA wel goed is uitgevoerd.

Je kunt hiervoor bellen met UWV, 0900-9294.

Als je wilt mag je ook een privé-bericht sturen met je telefoonnummer.
Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare