Wat zijn je rechten als je werkgever je 's nachts lastig valt?

Een werkgever van een vriendin van mij heeft haar 's nachts gebeld toen hij dronken in een kroeg zat. Zou ze hier iets tegen kunnen doen? Zijn hier regels of wetten voor om werknemers te beschermen? Ze kan niet zomaar een andere baan nemen want ze heeft het geld echt nodig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden:

1) De politie er op af ! Aangifte doen met een flinke verpeste werksfeer als gevolg.

2) Je verbijten en doen alsof er niets gebeurd is.

3) Maak het bespreekbaar en praat het uit.

In mijn ogen valt de eerste optie af. Je bent van je baas afhankelijk en van een verpeste werksfeer wordt niemand beter. Er zijn echter wel grenzen. Gebeurt het vaak en wellicht ook nog op een sexuele manier, dan wordt er een lijn overschreden. Je vriendin moet zich dan afvragen of ze zich nog wel veilig voelt en of ook andere vrouwen het slachtoffer kunnen worden/zijn.

In zo'n geval moet zo'n man gestopt worden. Mocht dit tot ontslag leiden, dan zal zij op een flinke ontslagvergoeding mogen rekenen.

De tweede optie zou ik hanteren als het een keertje gebeurd is en daarna nooit meer. Als ook de relatie tussen haar baas en haarzelf goed is, dan is het gewoon 'een ongelukje' geweest en heeft het niet zoveel zin er te zwaar aan te tillen.
Maar ook hier geldt: je vriendin moet zich bij deze optie prettig voelen. Zo niet, dan zou ik voor optie 3 gaan.

Die derde optie is voor als het vaker mis is gegaan, maar het nog veel (!) te vroeg is voor de harde maatregelen uit de eerste optie.
Maak het bespreekbaar. Je vriendin kan het beste op een rustig moment op haar baas afstappen en vragen of ze even wat met hem kan bespreken.
Laat haar dan vertellen wat er gebeurd is en hoe dat op haar over kwam. Vraag begrip voor het feit dat zij dit als niet prettig heeft ervaren en spreek af wanneer de baas wel en wanneer hij haar niet kan bellen.

Zo'n duidelijke afspraak zal zeker helpen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heeft niks te maken met de relatie werkgever - werknemer. Er is een of andere zotkap jouw vriendin aan het lastig vallen. Als het vaak voorkomt, gewoon aangifte doen. Die werkgever zal ook nog wel een baas boven zich hebben, met de aangiftes naar dat persoon toe gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je maar gewoon niks doen. Als ze geen actie wil ondernemen zit er niks anders op.
Gezien je reacties, dan kan ze niks doen. Hooguit op een grappige manier zeggen dat ze het niet prettig vindt dat hij dat doet. Als ze te ferm is krijgt ze ontslag, als ze aangifte doet ook zeg je.
Dan kan ze niet doen behalve haar eigenwaarde opzij zetten en zich lenen voor dit soort dingen.

Beter is natuurlijk om voor je eigenwaarde te kiezen, zorgen dat ze een andere job kan krijgen en hem de zak geven.