Kun je te veel betaalde loonheffing in 2016 terugkrijgen met een Voorlopige Aanslag 2016?

Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/ten-onrechte-afgeschreven-loonheffing-terugkrijgen.260900
Ik heb de ‘truc" al meerdere jaren met succes toegepast. Nu in 2016 kun je alleen het formulier online invullen, en is veranderd. Hoe kun je het dan doen? De kolom bijzondere situaties / te verrekenen bedragen / DIVIDENDBELASTING is er niet meer.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb het hier over de 'truc' van fisbel, zie 4e antwoord bij http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/belasting/ten-onrechte-afgeschreven-loonheffing-terugkrijgen.260900

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Fictief dividendbelasting invullen kan nog steeds. Maar dan moet u wel aanvinken dat u beleggingen heeft. Het vinkje dus aankruisen bij: beleggingen. Omschrijving: naam van het fonds waarin belegd wordt. Bijvoorbeeld: xyz-fonds of Samoafonds / bedenkt maar wat. Waarde belegging bijv: € 50.000 Bij dividendbelasting vult u het bedrag in dat u terug wilt krijgen.

Als u dit teveel bezijden de waarheid vindt kunt u een fictieve aftrekpost specifieke zorgkosten of giften opvoeren. Maar ook hier is de invulling creatief boekhouden. Tenslotte controleren bij: overzicht belastingen of het bedrag dat u terug kunt en wilt krijgen klopt.

De voorlopige teruggaaf die u krijgt is op grond van 'creatief boekhouden' Waarbij geldt dat u tegoed heeft niet in de echte rechtmatige portemonnee terechtkomt maar in de fictieve portemonnee van u als creatief boekhouder. De Belastingdienst zal u er niet om veroordelen, mits het bedrag dat u voorlopig terug krijgt maar niet te hoog is.
En uiteraard moet u achteraf betalen als u uw rechtmatige belastingteruggave te hoog hebt ingeschat.
fisbel