Bewindvoerder van mijn moeder willen ze mij afnemen wat zijn mijn kansen?

Ik ben sinds Juni Bewindvoerder van mijn moeder, deze aanvraag heb ik zelf gedaan omdat ik vond dat ik moest ingrijpen... Zei had heel veel schulden enz. Gelukkig heb ik ervoor gezorgd dat alles nu netjes betaalt is, en zelf er voor gezorgd dat er weer wat spaargeld is. Nu zit zei voor een psychose al aantal maanden in een instelling, die mensen hebben een verzoek bij de rechter ingediend om een andere bewindvoerder aan te stellen omdat hun vinden dat het ten koste van onze relatie gaat.

Dit slaat helemaal nergens op, nu wil ik weten wat ik het beste kan doen, en wat mijn kansen zijn om bewindvoerder te blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

De rechter van het tegengestelde overtuigen.

Overigens kan ik me wel indenken dat er toch ongemerkt bij je moeder spanningen zijn omdat jij als dochter haar moet helpen te leven terwijl het in haar ogen andersom dient te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent door de Kantonrechter aangesteld als bewindvoerder. Die rechter controleert bij de controle van de jaarlijkse rekening en verantwoording of jij jouw bevoegdheden niet te buiten bent gegaan. Roept het overzicht vragen op, dan vraagt de kantonrechter de bewindvoerder om uitleg. Dus, als jij vragen hebt is de rechter de aangewezen persoon om daarin te adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bewind wordt bij voorkeur aan een familielid en/of vertrouweling gegeven. Daarbij heeft de warme kant nog sterk de voorkeur boven een eventuele koude kant. Bewind gaat doorgaans dus naar de partner, de eigen kinderen en/of de ouders. Eventueel een broer of zus, en anders een neef of nicht aan de warme kant. De reden is dat van deze personen verwacht mag worden dat ze de belangen van hun familielid behartigen zonder dat eigen belangen een rol van betekenis spelen (hoewel een beetje eigenbelang niet valt uit te sluiten).

Wellicht wil de instelling bewerkstelligen dat er een bewindvoerder komt waar men vaker 'zaken' mee doet. Met andere woorden, een bewindvoerder die meer met hen meedenkt en minder kritisch kijkt naar de uitgaven die de instelling voor je moeder wilt doen. Instellingen zijn zeker niet belangeloos en vinden het helemaal niet erg als ze via een bevriende bewindvoerder zeggenschap krijgen over je moeders financiën. Daarbij brengen deze 'onafhankelijke' bewindvoerders kosten met zich mee die soms relatief hoog uitpakken.

Normaliter heeft de instelling weinig kans op succes. Ze maken wel kans als jouw relatie met je moeder slecht is (geworden), of als ze erin slagen hard te maken dat jij niet haar belang voorop stelt, en zeker als ze samen met je moeder een voorstel doen om een ander familielid als bewindvoerder te benoemen (bijvoorbeeld een broer of zus die ook hun verhaal wil beamen).