Mag mijn baas 1uur loon inhouden omdat het bedrijf bijna failliet is?

Mijn baas wil van 7 tot 5 werken en 1uur niet uitbetalen zodat het bedrijf meer geld maakt omdat het bijna faìlliet is.....

Toegevoegd na 21 uur:
Nieuwe informatie van mijn baas: Het bedrijf is niet bijna failliet, dit doen we alleen om meer geld te verdienen.

Tijd voor een nieuwe baan!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat mag alleen als jij hiermee instemt, of de ondernemingsraad indien jullie die hebben.

Je baas mag niet, zonder overleg, zomaar 1 uur niet betalen.

Bij het bepalen of je hiermee akkoord gaat kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Kun jij rondkomen met minder loon? Je wilt niet persoonlijk failliet gaan omdat je baas zijn zaakjes niet op orde heeft.
- Gaat het bedrijf werkelijk failliet als je hiermee niet akkoord gaat? Nee? Dan zou ik het niet accepteren om minder loon te krijgen.
- Is het bedrijf werkelijk te redden als je hiermee wel TIJDELIJK akkoord gaat? Nee? Dan is het eigenlijk niet de moeite waard om hiermee akkoord te gaan, want je bent uiteindelijk je baan kwijt, en hebt minder inkomsten gehad.

- Is er een win-win situatie te creëren? Als er bijvoorbeeld minder werk is (wat vaak het geval is als een bedrijf failliet gaat) kun je voorstellen om tijdelijk minder uren te werken. Dan heb jij meer vrije tijd en de baas minder kosten.
- Heb je het voor je baas over? Is je baas een eikel en vind je het eigenlijk alleen maar goed dat ie straks failliet is? Ja, dan ga je niet akkoord natuurlijk. Maar is het eigenlijk ook een vriend van je en wil je je voor hem/haar inzetten dan kun je ja zeggen.
- Wat zijn de kansen op een andere baan? Als het bedrijf echt failliet gaat dan ben je je baan kwijt. Kun je wat anders vinden denk je? Of is dat in jou branche niet te doen? Hoe moeilijker het wordt om wat anders te vinden, hoe moeilijker het is om niet alles op alles te zetten voor je werkgever.

Bedenk wel, je bent het niet verschuldigd aan je werkgever. Jullie hebben een afspraak, namelijk werk voor geld. Als je bij je sollicitatie had geweten dat je 1 uur per dag onbetaald zou werken had je de baan waarschijnlijk niet aangenomen. Hij wil (tijdelijk! als het permanent is sowieso niet doen) eenzijdig op die afspraak terugkomen. Dan is het puur de vraag of jij daar in mee wil gaan. Maar je hoeft absoluut niet. Het is niet jou verantwoordelijkheid dat de zaak bijna failliet gaat. Dat komt (oa.) door slecht ondernemerschap. Vervelend, maar niet jou schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
slecht ondernemersschap?
K,heb meer zaken onderuit zien
gaan door slechte medewerkers.
In deze tijd kan je nog zo goed zijn
of slecht zijn,maar je heeft het niet
in de hand,en als je als medewerker
hier een handje kan helpen?
Werd dat maar meer gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burgos, goed ondernemerschap is OOK het in de gaten houden van je personeel, ze managen en eventuele rotte appels eruit gooien. Het is OOK het in de gaten houden van de economie en rekening houden met slechte periode en de cyclische natuur van de economie. Het is OOK zorg dragen voor een goede en professionele bedrijfscultuur waar goede werknemers gedijen. Dat is zeker niet makkelijk, maar het is wel het risico en werk waar de ondernemer voor gekozen heeft in ruil voor betere andere voorwaarden. Bijvoorbeeld meer geld (of de mogelijkheid daartoe), meer vrijheid, het niet hoeven luisteren naar een 'domme baas'. Maar het was hun keuze dit risico te aanvaarden. Dat kunnen ze dan niet zonder meer op een werknemer afwentelen die door in loondienst te gaan werken expliciet gekozen heeft voor minder risico ten opzichte van minder vrijheden en (mogelijk) minder inkomsten. En ja, het zal vast vervelend zijn voor de baas als zijn bedrijf onderuit gaat. Maar ja, diezelfde baas zal het (als het een GOEDE ondernemer is) ook niet nalaten om iemand te ontslaan. Je hebt het namelijk over een zakelijk relatie die alleen blijft bestaan zolang het in het voordeel van beide partijen is. De werknemer is niets schuldig aan de baas behalve de afspraken gemaakt in het contract. Omgekeerd geld dat hetzelfde. De werkgever is niets verschuldigd aan de werknemer behalve wat is afgesproken in het contract; Platgeslagen, loon voor arbeid. En omdat dit een zakelijke relatie is zal de uiteindelijke beslissing genomen moeten worden op de onderliggende situatie. Niet op het gevoel. Alhoewel goodwill natuurlijk wel meegewogen zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
---
Het verbaasd mij ook dat je hier zo heftig tegen reageert. Er zijn in Nederland een behoorlijk aantal bedrijfjes dat failliet gaat. En in bijna alle gevallen zijn dat ondernemers die er alles aan geprobeerd hebben te doen niet failliet te gaan. Maar, ook ondernemers die in werkelijkheid te weinig ervaring hebben, te weinig onderzoek gedaan hebben of hun bedrijf niet goed genoeg geleid hebben waardoor ze failliet gaan. Er zijn maar zeer weinig bedrijven die verdwijnen enkel door externe omstandigheden. En zoals ik al zei, gedeeltelijk moet je als ondernemer daar ook op anticiperen. Gaat een bedrijf door dit soort redenen failliet dan is dat slecht ondernemerschap. Niet een gebrek aan inzet of wilskracht of doorzettingsvermogen van de ondernemer. Maar toch. Goed ondernemerschap is ook op tijd problemen zien aankomen aan daarop de richting van je bedrijf aanpassen in plaats van door te gaan tot een faillisement. Helaas zijn ondernemers in Nederland gewend externe omstandigheden als schuldige aan te wijzen bij problemen in plaats van de te kijken naar hun reactie op die externe omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat mormel hier een duidelijk naar waarheid geargumenteerd antwoord geeft. Precies zoals ik het zou omschrijven. Dus van mij een dikke plus.
En iedereen die hier zielig loopt te praten over een baas die bijna failliet is. Dat komt inderdaad door slecht ondernemerschap. Wat ik niet helemaal volg in deze vraag is dat deze baas dus wel werk heeft om iemand 10 uur per dag te laten werken, maar niet het geld om hem 10 uur te betalen. Waar mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt Haelenaar: Als er genoeg werk is om iemand tien uur per dag te laten werken, moet een bedrijf dat ook kunnen betalen. Uit ervaring weet ik echter dat bedrijven steeds vaker in betalingsproblemen komen doordat hun klanten steeds later betalen of helemaal niet in geval van faillissement. Er gaan regelmatig kleinere bedrijven failliet omdat hun klanten hun rekeningen veel te laat of helemaal niet betalen. Het ene faillissement kan dus aanleiding zijn tot of meehelpen aan het andere faillissement. Als een bedrijf wel goede omzet maakt, is er echter wel de mogelijkheid om hulp/steun (financiering) te vragen bij de bank, maar ook dit wordt steeds moeilijker. Ik kan me voorstellen dat het bedrijf waar de vraagsteller voor werkt, zich ook in zo'n penibele situatie bevindt. Maar of dan het niet uitbetalen van 1 uur per werknemer nou echt zoden aan de dijk zet, vraag ik me af......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wou ik net zeggen. Het zal een klein bedrijf zijn. Dus dat zal niet om bedragen gaan die het kan redden. Wat ik me verder ook afvraag is hoe hij dit financieel wil gaan verantwoorden. Ik mag hopen dat jullie wel gewoon verzekerd zijn voor dat extra uur dat jullie werken.
burgos
12 jaar geleden
O.k Bij bovenstaande reacties, zit in ieder geval
geen ondernemer, dat is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Burgos. Jij verlangt van medewerkers dat die een handje helpen om een onderneming te redden. Maar wat als een onderneming dik geld verdient? Worden dan ook de werknemers beloont daarvoor? Of vind je het dan ook normaal dat de ondernemer dit geld in in eigen zak steekt? Want zo gebeurd het wel. Want als er dik verdient word dan krijg je als werknemer ook niet meer dan wat contractueel aan je verplicht is. Dus als het andersom is moet zo'n ondernemer ook niet zeuren.
burgos
12 jaar geleden
Zal nog lx reageren
Als je inderdaad zo over je werkgever
denkt gunt hij jou in ieder geval geen
dubbeltje, en gelijk heeft hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja. Misschien ben jij die 1 op 1000000 werkgever die wel om zijn personeel geeft. Ik zit al 24 jaar gedetacheerd en ben die werkgever nog niet tegen gekomen. De ergste directeur vond ik nog die zei "Een dag heeft 24 uur en daarna kun je ook nog overwerken".

Andere antwoorden (4)

Als een tijdelijke oplossing is dit zeker te overwegen

maar serieus werk je 10 uur per dag ?
of,. ploegendienst ? of zoiets ?

ik denk dat een vakbond je goed kan adviseren
als werknemers als geheel .
Bedenk ook dat als je niet mee werkt dat er de kans bestaat dat je eigenlijk daarmee aangeeft "ontsla mij maar" dan kan iedereen wel zijn gewone loon ontvangen
je baas probeer iedereen aan het werk te houden
ik denk dat het alternatief 1 of misschien meerdere gedwongen ontslagen zijn?
of echt failliet te gaan en ja dan ben je verder van huis

als tijdelijke oplossing zou ik het goed overwegen
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
hmmm als dit je 2de week is zou ik toch wat voorzichtiger zijn.
zoek je hulp van van een vakbond ?
of arbeidsinspectie
risico is wel dat je je baan kwijt bent
kan het je bijna wel garanderen
dat dat het geval zal zijn.
hou rekening met je opzegtermijn Maar laat iemand maar eens onderzoeken of er inderdaad sprake is van een faillisement ?
Ik kan begrijpen dat een baas je dit vraagt zeker als hij zijn hoofd boven water houdt en je daarbij eerlijk verteld hoe de zaak in elkaar steekt.
Vraag desnoods oudere werknemers hoe het zit
en wat ze er van vinden.
maar kan me voorstellen dat ze ook bang zijn om hun baan te verliezen werk is tegenwoordig zo belangrijk
hoe oneerlijk die drukt werkt
maar denk goed na wat je doet
omdat je er maar 2 weken werkt kan je het misschien nog van je afschudden maar
het kan hele vervelende gevolgen hebben voor jezelf maar ook voor anderen.
Als het je echt te ver gaat uiteindelijk dan kan je vanuit je werk beter solliciteren naar een andere baan dan vanuit een werkloze status
maar ik zou zeker diplomatiek zijn.
bovendien je eigen gereedschap e.d blijft van jou
zorg dat je bonnetje ed houdt
Belangrijk is dat je iemand zoekt die verstand van dit soort zaken heeft op juridisch gebied maar discreet is
en ook als je eventueel meegaat in dit verzoek van je baas en je er later achter komt dat er nog meer van je gevraagd wordt en dat verslechter de relatie
dat je dan kunt verklaren dat je weloverwogen hebt gehandeld.
niemand zal je kwalijk nemen dat je je werk wilt houden lijkt mij. ps
kan me voorstellen 10 uur werken is veel maar eigenlijk zou ik zeggen wees blij man alles is beter dan werkeloos zijn. en voor je het weet ben je gewend aan 10 uur ga ervoor, een stukje loyaliteit zal zeker gewaardeerd worden en geeft je ook een hogere positie.
maar zorg voor een goeie juridische backing en ga eventueel goeie afspraken maken als je baas eerlijk is dan is daar zeker over te onderhandelen.
maar probeer eventueel dit als groep af te spreken
dat maakt je ene beetje "medewerker" en deel de verantwoording vraag eventueel of dat al het geval is ?
in tijden van crisis kan dit werken en hoeft het geen halsmisdaad te zijn.
Tenzij je duidelijk gaat merken dat de inslag gewoonweg uitbuiting en groepaggressie een rol gaat spelen
dan zal er wellicht in de toekomst een moment komen waar je echt zult moeten kiezen voor jezelf.
Van 7 tot 17 werken met één uur niet uitbetaald, betekent bij de supermarkt waar ik werk één uur pauze.

Alles wat je werkt, moet gewoon uitbetaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet je dit accepteren,toch een ramp voor
je baas als jullie kopje onder gaan.
Wees blij dat je hier aan mee kunt
werken, misschien red hij het, en kan
jij je baan houden.
Wat is nu 1 uur om in te leveren.
Je baas wil er nog voor gaan, dat is toch nog
een goed teken.
Sterkte en het beste met de zaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zeker in deze barre tijden moet je hem helpen.
Je vind toch ook ala minuut geen nieuwe baan.
12 jaar geleden
Ik zou er heel goed over nadenken en eerst heel goed advies over inwinnen .
Omdat jij dan minder loon krijgt sta je dan ook voor een lager bedrag op het papier .
Maar stel dat het bedrijf toch over enkele maanden failliet gaat en jou inkomen is dan lager .
Dan wordt jou uitkering ook lager als jij daar recht op hebt .

Toegevoegd na 19 uur:
Jou baas zal wel denken : nee heb ik en ja kan ik krijgen .
Wat ik zou doen is het hele bedrijf bijeen roepen maar zonder baas .
En peil daar de meningen .
Het lijkt mij niet gezond voor het bedrijf als de ene zegt van ja en de andere zegt nee .
Omdat je dan scheve gezichten krijgt .