Is het mogelijk om je opgebouwd pensioengeld opnemen vanwegen diepe schulden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Kan ik mijn pensioen afkopen?
Nee eigenlijk niet. Alleen als het om een zeer klein pensioen gaat, kan je pensioenuitvoerder beslissen het pensioen in één keer uit te betalen (af te kopen).

Pensioenwet
Op grond van de Pensioenwet mag sinds 2007 de pensioenuitvoerder een klein pensioen afkopen. Een klein pensioen is in 2009 maximaal 417,94 euro per jaar. De afkoopgrens in 2010 bedraagt € 420,69 en in 2011 is dit € 427,69. Dit afkopen kan met, maar ook zonder uw toestemming. Maar als de deelname bij het pensioenfonds is gestopt vóór 2007, ingangsdatum nieuwe pensioenwet, en de voormalige deelnemer maakt bezwaar tegen afkoop dan is het betreffende pensioenfonds verplicht dit bezwaar te honoreren en mag niet tot afkoop worden over gegaan.

Hulp bij schulden

Als u uw rekeningen niet meer kunt betalen, komt u in de problemen. U krijgt aanmaningen, de telefoon wordt afgesloten, er staat een deurwaarder op de stoep, noem maar op. Er zijn adressen waar u terecht kunt voor hulp.( zie link 3)
Als het u zelf niet lukt

Als uw financiële problemen u boven het hoofd groeien, kunt u hulp zoeken. Bijvoorbeeld bij een kredietbank, het maatschappelijk werk of de sociale dienst van uw gemeente. In eerste instantie zal de hulpverlener proberen een oplossing te zoeken direct met de schuldeisers, het zogenaamde minnelijke traject. Lukt dat niet, dan wordt de rechter gevraagd om een oplossing: het wettelijke traject (de WSNP).

Waar kunt u terecht?

Hulp bij schulden Als u schulden heeft kunt u terecht bij diverse organisaties in Nederland die (bijna) gratis persoonlijk hulp of advies verlenen op financieel of juridisch terrein. Informeer hierover bij uw gemeente. Het gaat bijvoorbeeld om:

het maatschappelijk werk
de sociale dienst
de kredietbank

Voor een schuldhulpverlener bij u in de buurt, kunt u ook informeren bij uw gemeente. Via nvvk.eu vindt u een kredietbank in uw regio.

sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
helder! +1