Hoe kan je je energieverbruik/kosten uitrekenen per dag?

Is er een manier om de verbruikskosten van de stroom per apparaat uit te rekenen?
(Bijvoorbeeld: een oven van max. 1700W, die 3 keer per week 30 minuten per keer wordt gebruikt?)

3 jaar geleden
1.1K
Inekez1
3 jaar geleden
Met een simpele energieverbruikmeter kun je wel het energieverbruik meten. Zo'n apparaatje kost nog geen 2 tientjes, en steek je eenvoudig tussen stopcontact en stekker van het apparaat. Als je het verbruik-per-keer van je oven dan weet (paar keer herhalen en gemiddelde nemen) kun je de meter op een ander apparaat zetten om te kijken wat bijvoorbeeld je koelkast of wasmachine per keer aan stroom gebruikt.
Thecis
3 jaar geleden
+ voor reactie Inekez1
Ook laatst gedaan, geeft veel inzicht.

Antwoorden (3)

Nee, dat is niet te berekenen. Als de omgevingstemperatuur laag is, dan heb je al meer energie nodig om de oven op temperatuur te krijgen. Om een rollade van 1200 gram te bereiden, heb je ook meer energie nodig, dan voor een rollade van 1100 gram.
jc54
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
@jc54: Hij hoeft het verbruik niet tot drijf cijfers achter de komma te hebben, schommelingen in de temperatuur zijn verwaarloosbaar, en voor die rollade gaat de de thermosstaat op dezelfde stand(dus verbruik is gelijk), maar die van 1200gr moet iets langer door, lijkt mij geen rocketscience...
Thecis
3 jaar geleden
@jc54
De vraagsteller vraagt naar een vermogen en tijdsduur, niet naar een verbruik per recept. Tuurlijk verschilt het, maar het gast nu om het principe van de berekening.
Met een USB kabeltje naar je (slimme) energie meter kun je via Domoticz uitstekend het verbruik zien per dag/week/maand/jaar. Maar niet per apparaat, maar het algemeen verbruik, ik heb zo'n configuratie met P1 kabel en Domoticz en in de grafiek kun je heel duidelijk zien wanneer de wamtepomp aangaat, of de boiler, de inducatie kookplaten, zelfs kan ik zien of de schoonmaakster de stofzuiger heeft gebruikt die dag, dus ben je bereid wat vernuft hierin te steken, dan kun je prima het verbruik per dag terugzien. Je zou zelfs al af kunnen zijn met een Raspberry en zo'n P1 kabeltje.(zie bron) en Domoticz is opensource.
3 jaar geleden
Je kunt niet zien wat elk apparaat apart per dag verbruikt.
( Behalve als je op elke apparaat een aparte meter hebt. )

En wat mensen hier ook al aan geven ligt het ook aan omgeving temperatuur,
hoeveel je in de oven stopt en of het al bevroren is of ontdooit.
Dat kan het verbruik beïnvloeden, ook als je even de oven open doet en er in kijkt.

Maar als je een slimme meter hebt, kun je een P1 meter aansluiten.
( https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-p1-meter )
Dan kun je zien wat je nu, per uur, per dag, per week, per maand, en per jaar verbruikt.

Succes want meten = weten
Plaatje bij antwoord