Kan ik alimentatie opeisen, 'vader' heeft 13maanden niet betaald?

In september 2010 ben ik 18jaar geworden. Mijn vader heeft altijd het bedrag betaald aan mijn moeder wat door de rechter is vastgesteld. Tot ik 18jaar werd. Ik ben nu dus inmiddels 19jaar en heb niks meer gehad en mijn moeder ook niet voor mij. Hij is dus gewoon simpel weg gestopt met betalen. Kan ik dit geld van een jaar lang nog opeisen via een rechter of iets? Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar, ik woon op kamers en volg een studie, die ik met veel moeite maar net kan betalen. En volgens mij zijn je ouders wel verplicht hier een bijdragen aan te leveren. Op dit moment betaal ik alles zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee, je betaald voor je kinderen tot ze 18 jaar zijn. Daarna vervalt de allimentatieplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geen onzin. Mijn broer is gescheiden en hij had 2 kinderen. Toen de oudste 18 werd verviel het 1e gedeelte van de allimentatie. Nu is de jongste 18 geworden en hoeft hij niet meer te betalen. Geen onzin dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pepecruz: wel onzin dus.
Je vader is verplicht je alimentatie te blijven betalen tot je 21ste tenzij je zelf hierin kan voorzien omdat je bijvoorbeeld fulltime werkt. Het verschil is alleen dat hij het vanaf je 18de niet meer over mag maken aan je moeder maar dit over moet maken aan jou. Als jullie daar samen niet uitkomen rest er alleen een gang naar de rechter. Dan kan je inderdaad met terugwerkende kracht dit geld opeisen. Maar je moet hier zelf actie voor ondernemen. Het convenant wat met je moeder destijds is gesloten geld niet voor jou.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.scheidingsweg.nl/pages/alimentatie.htm#Mijn_kind_is_meerderjarig,_en_nu

Maar er is heel veel te vinden op internet hierover. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alimentatie is je vader je verplicht te betalen tot je 18e.

Tot je 21e moet hij je onderhouden, de onderhoudsplicht.
Dit houdt in: je levensonderhoud en eventuele studie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor dit kan je opeisen bel eens met het LBIO 0182 572020 zij kunnen je helpen, zij innen het ook voor je

Toegevoegd na 4 minuten:
dit is voor jou nog gratis ook, hoeft niet via de rechter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LBIO moet je zijn, die kunnen je helemaal helpen. Wees snel want aan kinderalimentatie zit een max om terug te vorderen. Dit is een half jaar als je ze nu inschakeld.
H20 heeft gelijk, heb hetzelfde meegemaakt met mijn kinderen. Als ze 18 zijn betaalt de vader aan het kind zelf. Dit zolang het kind geen vaste baan heeft, en dan bedoel ik geen zaterdagsbaantje. Hij betaalt uiterlijk t/m het kind 21 jaar is