Waarom is het nu geen goed moment om een huis te kopen?

Ik ben van plan om voor het eerst een huis te gaan kopen. Ik hoor om me heen echter overal verhalen dat het op dit moment niet verstandig is. Het belangrijkste argument dat wordt aangevoerd is dat de huizenprijs waarschijnlijk nog verder zal gaan dalen. Daar tegenover staat voor mijn gevoel echter de lage rente op dit moment en het feit dat de overdrachtsbelasting verlaagd is tot en met juni.

Wat ik vooral zoek is een bron, waaruit blijkt dat de verwachting dat de huizenprijs nog steeds dalende is ook echt klopt. Of een bron waaruit blijkt dat er andere redenen zijn waarom het beeld wel of niet klopt dat het nu niet verstandig is om te gaan kopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even hiernaar.
http://www.goeievraag.nl/vraag/juiste-moment-huizenmarkt-stappen.620
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu te laat. Morgen weer een dag.
paulus811
12 jaar geleden
Vrijstaand met 1500m2 voor 249.000? Dat wordt hier in de randstad voor een simpele tussenwoning betaald.

Het beste antwoord

Het is natuurlijk koffiedik kijken of de huizenprijzen nog verder omlaag gaan. Mijn gevoel zegt van wel omdat alles met een grote vaart steeds duurder wordt en regeringen ook nog eens fors bezuinigen op sociale voorzieningen. Dat betekent dat mensen nog verder in financiële problemen komen dan tot nu toe het geval was en er daardoor wellicht nog meer huizen te koop komen te staan. Banken zitten in problemen en geven steeds moeilijker hypotheken. Maar jouw argumenten snijden ook hout dus als ik jou was, nu een leuk huis op het oog had en de hypotheek rond kon krijgen zou ik niet wachten met kopen. Echter, als ik nog niets geschikts had gevonden zou ik wel afwachten of de prijzen verder omlaag gaan.

En hier is een prognose over de huizenprijzen in 2012.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er hoeft maar iets in wereld economie te gebeuren en de huizenprijzen gaan nog verder omlaag, maar het zou ook zo maar kunnen stijgen!
Zo gauw als de banken wat makkelijker gaan worden met geld uit te lenen, kan het zo maar omslaan en gezien de extreem lage rente ( 7 % was jaren lang normaal) en de vrij lage huizenprijzen, zou ik het nu wel durven.
De vaste kosten van een huis kopen, zijn ongeveer net zo hoog als een huis huren, soms vaak zelfs lager, omdat de huren wel stijgen.
Je hebt nu keus genoeg, sla je slag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je betaalt als eigenaar van een woning wel meer aan gemeentebelastingen, rioolrecht, reinigingsheffing. Een deel daarvan betaalt de bewoner, een deel de eigenaar. Als bewoner en eigenaar betaal je het volle pond. Ook krijg je geen eventuele huursubsidie als je een koophuis hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar Mendy, zeker ook onkosten aan je huis, komen voor jouw rekening.
Maar de inflatie daaren tegen is weer in het voordeel, je gaat met steeds minder waarden aan geld af betalen, terwijl de huren alleen maar zullen stijgen.
De huizenprijzen zullen echt niet verder dalen dan de prijs die de verkoper er voor wil hebben, dus ik vind die vergelijking niet helemaal op gaan. Dat is ook de reden dat er zo weinig beweging zit in de markt! En 'gedwongen' verkopen heb je altijd, zij zullen dan inderdaad de woning voor minder moeten verkopen.
Ik denk dat het juist verstandig is om een woning te kopen, zeker als je uit een huurhuis komt: inderdaad de rente en de overdrachtsbelasting, maar er is ook veel keus!
Nb: wij hebben van de week gekocht en verkocht!
Nb2: als reactie geplaatst omdat ik geen bron heb, alleen eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oops, toch als antwoord geplaatst...
Je kunt beter je geld investeren in een woning, tenminste als die in een regio staat die niet ontvolkt want dan kan de huizenprijs wel eens flink dalen.
Ander voordeel is dat je lening nu in vrij dure euro's is. Als de waarde van de euro daalt dan zal de waarde van het huis in euro's uitgedrukt toenemen, terwijl de schuld dan in goedkopere euro's luidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens. Investeren doe je niet in een woning maar in woongenot. Een woning heeft een betrekkelijk laag rendement als je de kosten tegen de waardestijgingen afzet. Wat dat betreft kan je beter op de beurs beleggen, daar hoef je de keuken niet van te renoveren. Daarnaast, het verhaal over de inflatie is natuurlijk helemaal waar. Maar het is niet het hele verhaal. Als jij door persoonlijke pech (baanverlies, arbeidsongeschiktheid, scheiding) je huis alsnog moet verkopen, dan is een restschuld van €30.000 ook in de euro's van over 10 jaar een zware last. Lenen is dus nooit zonder risico.
De antwoorden hierboven geven aan hoe het met de huizenmarkt zit. Jij moet de vraag beantwoorden hoe het met jezelf zit. Ik wil je de volgende overwegingen (of stellingen) meegeven:

1. Een huis is alleen een belegging in woongenot, geen geldelijke belegging. Huizenprijzen stijgen en dalen, maar zelfs al ben je op het juiste moment ingestapt (de jaren '70), dan nog heb je vanwege inflatie en onderhoudskosten (groot en klein) een bescheiden rendement. Als je een huis koopt om in jezelf te investeren, dan heeft dat een veel waardevollere meerwaarde.

2. Een huis koop je voor een langere termijn. Langer betekent minstens 10-15 jaar. Waarom? Als je ergens maar kort denkt te wonen, dan is de kans op een restschuld zoveel groter. Daaruit volgt dat het kopen van een tweekamerwoning voor starters met kinderwens eigenlijk te gek is: waarom zou je een woning kopen waar je niet lang in blijft. Je zult zien dat je net in een periode zoals nu je huis moet verkopen omdat je vrouw zwanger is van een tweeling.

3. Lenen is nooit zonder risico. Als het goed met je gaat dan je enorme bergen met geld krijgen, maar ook als jij je baan verliest, je van je vrouw scheidt of arbeidsongeschikt raakt moet je de rente betalen.

Wat betekent dit? Allereerst: koop alleen een huis als je de intentie of verwachting hebt dat je langer in die regio blijft. Heb je een vaste baan? Is er in jouw regio genoeg werk met jouw ervaring te vinden? Is het huis geschikt voor jouw gezinswensen? Daarnaast het financiële plaatje. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je onverwacht van je huis af moet. Een ontslag, een ernstige ziekte, wat dan ook. Minimaliseer je risico op een restschuld door 10%, maar liever 20% zelf te financieren. Neem daarbij een hypotheek waarmee je aflost: een lineaire of annuïteitenhypotheek. Bij de meeste mensen gaat het verstand op nul als ze belastingaftrek (de hypotheekrenteaftrek) horen, maar een spaarhypotheek is een inflexibel ding waarbij je aan strenge fiscale regels moet voldoen om het voordeel eruit te halen. Mijn gevoel: een periode van 30 jaar is lang en er kan een hoop gebeuren dat buiten die regels valt.

Als je dit verhaal toepast op het 'grotere' verhaal over de huizenmarkt dan moet je het zo zien: of de huizenprijzen stijgen, of ze dalen. Het is veel belangrijker dat jij je zaken op orde hebt. Als je zorgt dat jij je zaakjes goed op orde hebt, dan kan je de onverwachte gebeurtenissen zonder zorgen over je huis aan.