Wij wonen in een huur huis en hebben pas een rekening gekregen van de verhuurder van de WOZ.

Horen wij dit te zo te betalen? hoort dit eigenlijk niet in de huur verwerkt te zijn?

Het is een flink bedrag voor een relatief kleine woning.
waar kan ik dit controleren?

Toegevoegd na 17 minuten:
ik moet 1900,- euro OZB betalen voor een kleine benedenwoning met 2 slaapkamers, lijkt me vrij veel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Tot 2006 kreeg je als huurder van de gemeente een aanslag voor het gebruikers/huurdersdeel.
Echter, deze is dus afgeschaft. Nu betaalt alleen de eigenaar nog OZB (Onroerende Zaak Belasting'.
Het lijkt me niet dat de eigenaar deze aan de huurders kan doorschuiven; dat hoort in de huur te zitten.

Dus: nee niet betalen.

Toegevoegd na 4 uur:
1990 euro? Dat betaal ik als eigenaar van mijn tussenwoning.
De OZB is belasting voor woningeigenaren, niet voor huurders.
Volgens mij heeft je huurbaas geen poot om op te staan als hij zijn OZB door jou wil laten betalen. Dat had hij in de huur moeten verwerken.
Utrecht
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De WOZ bestaat uit 2 delen. 1 deel voor de eigenaar 1 deel voor de huurder. Denk niet dat dat al in de huurprijs zit. De hoogte is ook afhankelijk van de gemeente waar je woont, en verschillende factoren die het huis meer of minder waard maken
anneliez
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Het huurdersdeel is in 2006 afgeschaft!!! http://www.dienstbelastingen.amsterdam.nl/nieuws_artikelen/nieuws_2005/onroerende
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WOZ huurders is afgeschaft. Alleen eigenaren betalen WOZ.
Bij huurders is de WOZ die de eigenaar betaalt verwerkt in de huur. Dat zou althans zo moeten zijn.
anneliez
13 jaar geleden
ow ik ging er vanuit dat het nog bestond, op mijn aanslag staat eigenaardeel en bewonersdeel vermeld
De WOZ is niet iets dat je moet betalen, dat is de Wet waardering Onroerende Zaken.
De gemeente bepaalt de waarde van je woning, en die waardering geldt als basis voor de onroerende zaakbelasting (te betalen aan de gemeente); voor de Belastingdienst de volgende zaken: eigenwoningforfait bij inkomstenbelasting, afschrijvingsgrens gebouwen in de vennootschapsbelasting en voor ondernemers dan wel resultaatgenieters in de inkomstenbelasting, afschrijving en aftrekdrempel op monumentenwoningen in de inkomstenbelasting, in bepaalde omstandigheden de waardering voor bijvoorbeeld een vakantiewoning in de inkomstenbelasting, de waardering van een woning bij overlijden of schenking (vanaf 01-01-2010) met een mogelijke waardedruk bij verhuur aan derden successiewet; en voor het Waterschap de waterschapsbelasting.

WOZ is dus geen rekening maar een waardebepaling, dus wat zou je volgens de verhuurder moeten betalen dan?

Zie voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_waardering_onroerende_zaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Ja, maar het huis is niet van jou, dus hoef je er ook geen belasting over te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boks: zie het antwoord van Utrecht - de kosten die je vroeger als huurder had, kreeg je van de gemeente, niet van de verhuurder. Het zijn zijn eigen kosten, dus NIET betalen.
WOZ huurders is in 2005 afgeschaft. Alleen eigenaren betalen WOZ.
Bij huurders is de WOZ die de eigenaar betaalt verwerkt in de huur. Dat zou althans zo moeten zijn.

Het afschaffen van het bewonersdeel is overigens geheel ten onrechte. Ook huurders maken gebruik van gemeentelijke voorzieningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
riool, waterschap, afval krijgen huurders toch nog steeds een rekening voor. Waarin vind je dan dat de huurders teveel bevoordeeld worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huurders gaan ook naar het zwembad, de bibliotheek, de sporthal, reizen met tram, profiteren van de straatverlichting, strooien bih gladheid en kunnen een beroep doen op WMO voorzieningen, de WWB e.d. Allemaal zaken die ten laste van de gemeente komen.