Waarom geldt bij de kansspelbelasting er een drempel en geen vrijstelling?

Als je 449 euro wint betaal je geen kansspelbelasting. Maar als je buurman 500 euro wint betaald hij 150 euro belasting en houdt netto veel minder over.

Waarom is er niet voor gekozen om een vrijstelling te hanteren zodat je bij 500 maar 33 cent kansspelbelasting moet betalen. Dat lijkt toch eerlijker al is dat begrip igv kansspelen misschien wel vreemd.....

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/overige_belastingen/kansspelbelasting/ik-heb-een-prijs-gewonnen-moet-ik-nu-kansspelbelasting-betalen/ik-heb-een-prijs-gewonnen-moet-ik-nu-kansspelbelasting-betalen

2 maanden geleden
in: Bankieren
LeonardN
2 maanden geleden
+GV
Het is in mijn ogen ook niet duidelijk waarom de overheid niet gewoon een voetvrijstelling hanteert (als ze dat niet doet). Zoals men dat wel doet bij de belasting op loon en giften.

Antwoorden (1)

Het gaat er (in elk geval bij kansspelbelasting) niet primair om om de 'lasten' zo eerlijk mogelijk te verdelen, maar om de inkomsten van de overheid te maximaliseren. Bij prijzen beneden € 500 is het administratief verwerken meer werk voor de Belastingdienst dan het opbrengt. Bij prijzen boven € 500 is er geen reden om welke korting op de belasting dan ook te geven. Dat zou immers per saldo betekenen dat ze weer zitten met een aantal kleine bedragen, waarvan het innen meer kost dan het opbrengt.
2 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 maanden geleden
... en grensgevallen houd je altijd. Verleg je de grens, dan creëer je weer andere, nieuwe grensgevallen. De wetgever moet ergens een streep trekken en die ligt nu dus bij € 500,-.
anneliez
2 maanden geleden
En daarom was de prijs bij tv-quizzen vroeger 999 gulden, om onder de belastinggrens te blijven. De winnaar betaalde keurig 1 gulden terug bij ontvangst van 1000 gulden
LeonardN
2 maanden geleden
@Oze Nee je kan juist een systeem opzetten waarbij je er niet minder van wordt als je meer wint. Dat is nu juist datgene wat de vraagsteller ook voor ogen heeft. Bij meer geld verdienen is dat bijvoorbeeld wel zo geregeld, het is dus niet zo dat als je meer geld gaat verdienen je er netto minder aan overhoudt (toeslagen even buiten beschouwing gelaten), hoewel je wel steeds meer belasting gaat betalen. Simpel gezegd.
Als je bij >1200 euro van 20% belasting naar 30% gaat betaal je dat alleen over het bedrag wat je boven de 1200 eu verdient. Er is dus een grens, maar net die grens over gaan heeft geen negatieve invloed omdat het hogere percentage enkel geldt over het bedrag over de 1200. Sommige mensen begrijpen dat verkeerd en weigeren daarom op onterecht denkbeeld een hoger salaris. Die zijn bang dat ze bij 1199 20% over alles betalen en bij 1201 30% procent over alles betalen. Het argument omdat bij gokwinsten niet te doen zal dus lagere maatschappelijke onrust zijn.
teusvh
2 maanden geleden
Nog een reden van die drempel is dat de administratieve lasten anders huizenhoog worden.
Stel je voor zeg dat ze bij de jaarvergadering van de geitenfokvereniging alles moeten gaan registreren en aangeven m.b.t. de verloting onder de leden.
LeonardN
2 maanden geleden
@teusvh
?
Wat bedoel je. Degene die iets wint moet belasting betalen, toch niet degene die iets verloot. Jullie lijken de clou niet te vatten. Ik roep wat: 0-499 geen kansspelbelasting.
500>oneindig 30% BOVEN de 500 euro Dus je wint 450 euro > je betaalt niks, je houdt 450 over.
Je wint 600 euro > je betaalt 600-500=100
100 x1/3= 33,33 je betaalt 33 euro. Totaal hou je dan 566,66 euro over. Je houdt dan altijd meer over als je meer wint. ANDERS dan de huidige situatie waar je minder over kan houden als je meer wint.
wint 450 je betaalt niks je houdt 450 over
wint 600 je betaal 200, je houdt 400 over.
LeonardN
2 maanden geleden
Er is dan dus wel een drempel, maar geen grensgebied waarin je minder overhoudt als je meer wint. Ook heb je een nog steeds dezelfde 0-500 waarin de belastingdienst dus geen kosten heeft aan administratie.
erotisi legt dit uit maar meer mensen lijken dit niet in te zien.