wij hebben een auto voor de zaak aangeschaft en hierover 5000 euro btw betaald. De te betalen btw dit jaar is 2500 euro. Kan ik die nu terugvorderen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze BTW kan je opvoeren als voorbelasting in het kwartaal waarin deze gefactureerd is.

Let er wel op dat als je de auto ook privé gaat gebruiken (voor meer dan 500 km per jaar), dat je te maken krijgt met een bijtelling bij je inkomstenbelasting.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens is je vraag een klein beetje onduidelijk. Ik interpreteer het alsof je een auto hebt aangeschaft waarbij de gehele BTW over de auto 5000 euro is. De helft van de auto wordt dit jaar gefactureerd, dus dat is 2500 euro btw dit jaar. De andere helft mag je volgend jaar (of nog later) betalen. Die BTW vraag je dus later terug.

Als je bedoelt dat je dit jaar al 5000 euro BTW gefactureerd hebt gekregen, dan betekent het wel dat je dit gehele bedrag als voorbelasting op kan geven, ook al is de betalingsafspraak om het volgend jaar te betalen. Let er wel op: het gaat om de daadwerkelijke facturen, niet om het contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je koopt een auto en je boekt Auto of vervoermiddelen bedrag ex btw.
Betaalde btw
Aan bank of kas
Met je btw aangifte verreken je de betaalde BTW met de ontvangen BTW en het restant draag je af of ontvang je terug.

Toegevoegd na 17 uur:
Hoe kom je er trouwens bij dat er maar 2500 euro btw dit jaar is
ronron1212