Vaart Engeland wel bij een crisis in Europa?

Nu het wat minder in Europa gaat en er diverse landen hebben moeten investeren in o.a. Griekenland wordt er veel bezuinigd. Als Griekenlans failliet gaat dan zullen de Eurolanden die geinvesteerd hebben een groot probleem hebben. Engeland heeft geen Euro, profiteren zij hiervan? Hun pond zal sterk zijn en de Euro slap. Zullen zij uiteindelijk de lachende derde zijn?
Ik zat vandaag daar toevallig over na te denken en vroeg mij af wat de meningen van anderen hierin zijn.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik kies geen beste antwoord want ik heb van niemand echt een goed antwoord gekregen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Aan de ene kant zal Engeland profiteren, zoals je zelf zegt, zij hebben geen euro, en haar pond zal erg sterk worden waardoor zij goedkoop kunnen importeren.

Echter zit Engeland wel in de Europese Unie, en ook alle Europese beurzen hangen aan elkaar. Dus zodra Griekenland failliet zou gaan, gaan de beurzen wereldwijd dalen, met name de Europese beurzen, dus ook de Engelse. Dus echt "profiteren" zal Engeland niet gaan doen, ook voor Engeland is het niet goed als er een Europees land failliet gaat. Echter zal de "schade" in Engeland wel vele malen kleiner zijn dan de andere landen in Europa die wel de euro als betaalmiddel hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk Groot Brittanië (Engeland is maar een deel van het land).
De GBP is helemaal niet sterk (1 GBP is ca. 1,15-1,20 Euro, dat was 3 jaar gelden nog minstens 1,50 Euro), de huizenmarkt zit in het slop en er zijn bezuinigingen alom en ook daar problemen met banken (zoals destijds Northern Rock, waar de staat aan te pas moet komen).

Kortom: hetzelfde als bij ons, zo niet erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord, wat je zegt klopt maar ik heb het niet over nu en het verleden, ik heb het over de toekomst. Als Europa instort what abouth Engeland?
Ook de UK (verenigd koninkrijk) zal het voelen, weliswaar niet dankzij of ondanks de Euro, maar doordat ook de Engelse banken Griekenland geld hebben geleend.

Neem bv. de VS. zij hebben dus geen Euro en maken geen deel uit van de EU, maar zij zullen het grootste slachtoffer zijn als Griekenland omvalt. De VS. verzekeraar AIG heeft naar schatting 1500 miljard aan Credit Fault Swaps uit staan in Griekenland.

Geen wonder dat de VS. minister van financien (Timothy Geithner) druk op Europa uitoefent. Valt Griekenland dan zal AIG wederom met VS. belastinggeld gesteund moeten worden.

Overigens: Timoty Geithner wordt gezien als 1 van de architecten van de bankrommel producten, waardoor we de vorige crisis ingerold zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie hiervoor de documentaire Inside Job