Moet ik in Spanje belasting betalen als ik daar ga wonen met een WAO uitkering?

Ik ben volledig afgekeurt en overweeg in Spanje te gaan wonen.
Klopt het dat afgekeurde mensen in Spanje geen belasting hoeven te betalen?
Dus dat de Nederlandse staat dan ook je uitkering bruto overmaakt.
Maar dan bouw je waarschijnlijk geen AOW meer op!
Ik weet dat ik met behoud van mijn uitkering vrij kan vestigen binnen de EU.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
ronron1212
9 jaar geleden
Over het algemeen is nu afgekeurd zijn dan wil het niet betekenen dat je nooit meer hoeft te werken.

Antwoorden (3)

Nee, dat klopt niet. De WAO uitkering wordt gewoon belast in Spanje.

Nederland heeft met Spanje een belastingbedrag afgesloten om dubbele belasting te voorkomen.

Zorg er overigens wel voor dat je in Nederland een vrijstelling loonheffing aanvraagt (zie bron 1 voor uitleg en bron 2 voor link), want WAO uitkeringen worden normaliter netto uitgekeerd (dus na aftrek Nederlandse loonheffing).

Vergeet overigens ook niet om het UWV tijdig (minimaal 2 weken van te voren) te informeren over de emigratie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als men in het buitenland gaat wonen en men heeft een WAO-uitkering, dan is het niet altijd mogelijk de uitkering mee te nemen.

U houdt uw WAO-uitkering als u verhuist naar:
* een land in de Europese Unie;
* een land in de Europese Economische Ruimte;
* Zwitserland;
* een verdragsland

Als u naar Spanje emigreert, behoudt u uw WAO-uitkering. U moet wel het UWV van uw emigratie op de hoogte stellen. U bouwt niet langer AOW-pensioen op, 2% per jaar. Tenzij u premie blijft doorbetalen, maar deze premie is hoog. De meeste emigranten kiezen niet voor doorbetaling. Maar dat betekent, bij terugkeer naar Nederland, minder AOW-inkomen.

Over het WAO-inkomen betaalt u belasting in Spanje. Als u in Nederland ook belastingplichtig zou zijn, bijvoorbeeld omdat u nog een eigen woning hebt, bent u buitenlands belastingplichtig en moet u ook in Nederland aangifte doen. Aangezien het inkomen in Spanje is belast, kunt u in dat geval in het programma voor buitenlands belastingplichtingen aangeven: deel van deze uitkering (vanuit Nederland) dat niet in Nederland is belast. U hoeft dan in Nederland niet nog eens belasting over het UWV-inkomen te betalen.

Waarschijnlijk krijgt u, als u in Spanje woont en daar ook verzekerd bent, na 1 jaar helemaal geen belastingpapieren meer vanuit Nederland. In het emigratiejaar kan (of moet) een M-formulier worden ingediend. Als er geen plicht is, doen de meeste emigranten geen aangifte. Met heel vaak belastingnadeel, omdat er in Nederland teveel belasting is ingehouden op jaarbasis i.p.v. op basis gedeelte van het jaar.

Voor de inkomstenbelasting kunt u het belastingverdrag erop nalezen dat Nederland en Spanje hebben afgesloten. Dat verdrag is, zoals elk belastingverdrag, lastig om te lezen. Er is echter ook een handig overzicht: verdragsstaten IB niet ingezetenen. Daarin is te lezen dat volgens artikel 23 van het belastingverdrag het WAO-inkomen in Spanje is belast. (zie bron 3 bij Spanje)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet inmiddels dat ik mij in Spanje ook kan laten keuren voor de WAO.
Als ik daar ook 100% word afgekeurd hoef ik geen belasting te betalen in Spanje.
In Spanje hoeven afgekeurde geen belasting te betalen.
Als die keuring niet lukt moet ik gewoon het normale tarief betalen.
Dit artikel heeft alleen betrekking op arbeidsongeschiktheids,- en invaliditeitsuitkeringen die volgens het belastingverdrag vallen onder het Spaanse belastingregime!

Je wordt afgekeurd in het land waar je gewerkt hebt
LAND

INSTANTIE

België

RIZIV (Ziekenfonds)

Nederland

UWV

Deze instanties geven aan:
wat voor soort uitkering je krijgt
hoe hoog het afkeuringspercentage is
of je wel of geen werkzaamheden kan/mag verrichten voor eigen werk
of je wel of geen werkzaamheden kan/mag verrichten voor alle andere werkzaamheden

Met je arbeidsongeschiktheids,- invaliditeitsuitkering emigreren naar Spanje

In de Spaanse belastingwet staat dat nationale instanties voor sociale zekerheid aan elkaar gelijk gesteld zijn
Het UWV en het RIZIV zijn gelijkgesteld aan de Seguridad Social in Spanje

Wat voor soort arbeidsongeschiktheidsuitkering kent Spanje?
Spanje kent de 4 volgende categoriën arbeidsongeschiktheidsuitkering
1. Arbeidsongeschikt of minder valide tussen de 33% en 65%
2. Arbeidsongeschikt of minder valide dan 65% met beperkte mobiliteit
3. Arbeidsongeschikt of minder valide meer dan 65%
4. Volledig en blijvend arbeidsongeschikt voor eigen werk en voor alle werkzaamheden (Incapacidad absoluta of gran invalidez)

Belastingvoordeel in Spanje als je afgekeurd wordt in Spanje
Categorie

Belastingvoordeel

Afkeuringspercentage

€ 3.000, belastingvrije voet per jaar

Tussen 33% en 65%

€ 6.000, belastingvrije voet per jaar

Minder dan 65% met beperkte mobiliteit

€ 12.000, belastingvrije voet per jaar

Meer dan 65%

Vrijgesteld van belasting* over de
arbeidsongeschiktheidsuitkering

Blijvend en volledig arbeidsongeschikt voor
eigen werk EN (heel belangrijk!!)
voor alle andere werkzaamheden

* vrijgesteld van belasting: je hoeft de arbeidsongeschiktheids-, invaliditeitsuitkering NIET op te geven aan de Spaanse belastingdienst

Wie bepaalt in welke Spaanse categorie je terecht komt?
En nu wordt het lastig Nederlandse WAO of WIA en Belgische invaliditeit zijn niet 1 op 1 te kopiëren naar de Spaanse situatie

Twee situaties
Je bent volledig en blijvend arbeidsongeschikt verklaard in Nederland of België
Je bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard in Nederland of België

Ad. 1 Je bent volledig en blijvend arbeidsongeschikt verklaard
Je kunt in aanmerking komen voor volledige belastingvrijstelling over jouw uitkering
Je moet aantonen dat je arbeidsongeschikt bent voor eigen werk EN voor alle andere
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Moet ik mij dus opnieuw laten keuren in Spanje?
Of mijn Nederlandse keuring overleggen?
IVA (75% oude loon)