Mijn enige inkomsten zijn AOW (i.c 823 p/mnd netto). Hoeveel mag ik per maand netto bijverdienen zonder gevolgen voor de (inkomsten-) belasting ??

alleenstaand; 65 jr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Ik weet niet zeker of ik uw vraag goed begrijp, maar de AOW wordt een basispensioen genoemd en ontvangt u als u 65 jaar wordt. Volgens de AOW uitkeringsinstantie (De Sociale Verzekeringsbank) maakt het niet uit of u daarnaast andere inkomsten heeft. Als u na uw 65e werkt ("bijverdient"), verandert uw AOW-pensioen niet. Voor meer informatie adviseer ik u contact op te nemen met de Sociale Verzekeringsbank (www.svb.nl). Ik kan u daarvan geen telefoonnummer geven, want het nummer dat u moet bellen is afhankelijk van de regio waarin u woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met dat bedrag zit u al ca100 € onder het bijstandniveau
wat ik zo snel heb gezien, blijft uw AOW hetzelfde als u bijverdient,voor de belasting heb ik even een link toegevoegd. Zolang u trouwens op uw huidige inkomen blijft zitten kunt u recht hebben op voorzieningen van uw gemeente, zoals kwijtschelding belasting en extra bijstand (als u tenminste niet teveel spaargeld hebt) maar wat info opvragen bij de soc dienst is altijd mogelijk, u hebt er u hele leven voor gewerkt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel is bijstands niveau volgens jou dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een alleenstaande is het netto bijstandsbedrag ongeveer 670 euro meen ik.
anneliez
12 jaar geleden
bijstandsniveau (incl toeslagen) is voor een alleenstaande ca 950, voor partnrs 1050 + kind 1150
http://financieel.infonu.nl/diversen/47921-minimumloon-uitkering-bijstand-aow-ioaw-ioaz-wwik-2011.html
In de AOW mag je zo veel bijverdienen als je zelf wilt en kunt, het wordt niet gekort op je AOW. Omdat je na je 65'ste geen AOW-premie meer betaalt, daalt bovendien de belasting in de eerste twee schijven flink. In schijf 1 (tot 18.218 euro per jaar) betaal je maar 15,55% belasting tegenover 33,34% als je jonger dan 65 bent. Bijverdienen in de AOW loont dus enorm. Als je de kans krijgt en je het kunt en wilt, zou ik het zeker doen.

De percentages belasting die je moet betalen over je inkomen vind je in de onderstaande link, aan de hand daarvan kun je ook uitrekenen hoeveel procent van jouw bijverdienste er naar de fiscus gaat (een heel klein deeltje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Over bijverdiensten moet wel belasting worden betaald maar inderdaad maar een zeer laag percentage. De AOW wordt nooit gekort ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit jaar (2011) loopt de eerste schijf tot € 18.628.
Het belastingpercentage is 15,10 % voor 65+ en 33,00% voor jonger dan 65.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel, begrijp ik het goed dat als iemand een goedbetaalde baan heeft (laten we zeggen 100.000 Euro bruto per jaar), hij wordt 65 en hij blijft lekker doorwerken, hij dan opeens netto veel meer gaat verdienen? Allereerst een dikke 800 Euro netto in de maand, en dan ook nog eens een flink belastingvoordeel op zijn inkomsten uit werk?
ronron1212
12 jaar geleden
Nou vette € 800 is een beetje overdreven. Maar de eerste inkomsten tot € 18.218 gaan over het laagste tarief. daarna wordt het een hogere schaal en daarna weer een hogere schaal. Dus ik weet niet waar jij het over hebt. Daarnaast komt het zelden voor dat iemand met pensuioen zo een vette baan heeft als jij aangeeft.
U mag net zoveel verdienen als u zelf wilt. De eerste schijf is 15%. Op de site van de belastingdienst vind u alle info over de belastingschijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u vanaf mei 2010 AOW hebt dan is het bruto inkomen daaruit (incl. vakantietoeslag) in 2011 € 13.513.
Daarover is 15,10 % belasting verschuldigd is € 2.040.
Maarrr... daar gaat vanaf algemene heffingskorting € 910, ouderenkorting € 739, alleenstaande ouderenkorting € 421, totaal € 2.070.
Dus u bent geen belasting verschuldigd. De € 161 inhouding loonheffing per maand op uw AOW is onterecht.
Als u op 1 januari 2011 65 was kunt u het beste met uw SVBvestiging contact opnemen en de te veel ingehouden loonheffing 2011 (ruim € 1.000) wordt dan omstreeks juli aan u terugbetaald.
Als u dat niet doet en vanaf bij voorbeeld 1 juli a.s. € 1.000 per maand bruto bijverdient, dan hoeft u daarover nog geen belasting bij te betalen maar krijgt u nog terug.
Dat komt omdat er op uw AOW niet verschuldigde belasting wordt ingehouden doordat de heffingskortingen niet (juist) worden toegepast.

Toegevoegd na 7 uur:
Ter toelichting hieronder gegevens van de site van de Sociale verzekeringsbank (Svb), waar de bruto/netto berekeningen (inhoudingen), bij de gegeven € 823 netto zijn gevonden.

U woont alleen (alleenstaand)
Bedrag per maand
met heffingskorting zonder heffingskorting
Bruto * € 1.067,47 € 1.067,47
Loonheffing € 0,00 € 161,00
Bijdrage Zvw € 82,72 € 82,72
Netto € 984,75 € 823,75

* Het bruto bedrag is inclusief de tegemoetkoming AOW van € 33,09. De vakantie-uitkering bedraagt bruto € 58,62 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.