Ik woon sinds 2006 niet meer in Nederland en wil mijn zoon die in Nederland woont 2 ton schenken om een woning te kopen, wordt dit belast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat denk ik wel....de Nederlandse belastingen zullen heel geïnteresseerd zijn in dit plotselinge inkomen van je zoon, en hier graag een flinke graan van meepikken!!

Je zou eens kunnen kijken hoe het zou zijn, als jij het huis voor je zoon koopt, het cash betaalt, en het op jouw naam laat staan - omdat jij niet in Nederland woont, zou dit financieel interessanter kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cash? 2 ton? En bij welke bank denk je dat te halen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de bank waarop jij het hebt staan...het hoeft niet allemaal in één keer, en het is en blijft tenslotte jouw geld!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou ik denk dat dit de beste oplossing is. Als paps nog eigenaar is, en zoonlief woont erin...kweet niet of dit dan een probleem is, denk het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me zeker geen slechte oplossing!
De fiscus volgt u nog tien jaar, nadat u vertrokken bent uit Nederland. Dit betekent dat de Nederlandse successiewet van toepassing is.
Als uw zoon tussen de 18 en 35 jaar oud is, mag u hem voor de aankoop van zijn eigen woning eenmalig maximaal € 50.300 belastingvrij schenken.
Over het meerdere moet uw zoon schenkbelasting betalen.
Tot een bedrag van € 115.708 betaalt hij 10% schenkbelasting en over het meerdere zelfs 20%.

In cijfers ziet het er dan als volgt uit:

schenking: € 200.000
vrijgesteld bedrag (als uw zoon niet ouder is dan 35 jaar en nog niet eerder een grote schenking heeft gehad): € 50.300
Hij moet schenkbelasting betalen over: € 149.700
10% over € 115.708 = € 11.570
20% over € 33992 = € 6.798
In totaal betaalt hij dan € 18.368 schenkbelasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat wordt belast.
Ik zou zelf eerder gaan kijken naar mogelijkheden om iets voor hem te kopen wat je vervolgend bv verhuurt. Een tijd geleden had Rabobank ook allerlei hypotheekvormen waar je als ouder aan kon bijdragen zonder dat het meteen heel nadelig is. Misschien zijn die er ook nog.